عاملی در هوا که پوستتان را زشت می‌کند | فراتاب
کد خبر: 11152
تاریخ انتشار: 16 آذر 1398 - 16:10
عاملی در هوا در اثر تماس مستقیم و رسوب مواد سمی وارد پوست می شود و با شست و شوی به موقع می‌توان از شدت اثرات زیان بار آن بکاهیم.

فراتاب: مراقبت از پوست یکی از کارهای مهمی است که در سلامتی انسان تأثیر بسزایی دارد چرا که پوست به عنوان اولین لایه‌ محافظ بر روی تمام اعضای بدن ما کشیده شده است و در برابر آسیب‌ها از آن‌ها محافظت می‌کند. اکثر مردم از روش‌های مراقبت از پوست اطلاع دارند و رسانه‌های جمعی هم آموزش‌های لازم در این زمینه را به همگان یاد می‌دهند.

اگرچه افراد از عوامل تأثیرگذار برسلامت پوست مانند اشعه‌ نور خورشید، اثرات مواد شوینده و مواردی از این دست اطلاع کافی دارند و نکات سلامتی در این‌باره را رعایت می‌کنند. اما شاید کمتر کسی از تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت پوست آگاهی داشته باشد.
عوارض آلودگی هوا بر پوست
آلودگی در اثر تماس مستقیم و رسوب مواد سمی بر سطح و منافذ پوست وارد می شود اما با شستشوی به موقع می‌توان از شدت اثرات زیان بار آن بکاهیم. آلودگی از راه تنفس و خون  به وسیله پوست جذب می شود و بدن نمی تواند به راحتی این سموم را  دفع کند و منجر به عوارض آنی و دراز مدت در پوست می‌شود.
 از شایع‌ترین عوارض حاد و زودگذر آلودگی هوا بر  پوست می‌توان به خارش، کهیر، خشکی، تغییر رنگ طبیعی پوست (به خصوص در اطفال و افراد مُسن)، اگزمای دست و صورت، ایجاد زخم‌های سطحی (به خصوص در افراد با سوابق بیماری‌های پوستی رماتیسمی و  دیابت)، قرمزی و خارش پلک و پوست اطراف چشم، بروز و تشدید جوش‌های چرکی در صورت و بدن و چین‌ها و حتی خشکی و ترک لب‌ها اشاره کرد.
مهم‌ترین عوارض دراز آلودگی هوا بر  پوست چین و چروک‌ یا پیری زودرس، ریزش غیر طبیعی موها، گودی و تیرگی اطراف چشم، لک‌های قهوه‌ای در صورت، التهاب و زخم‌های مزمن در تنه و اندام و به خصوص در نواحی چین‌ها (کشاله ران و زیربغل) و مهم‌تر از همه آغاز بدخیمی‌های پوستی در سنین میانسالی است.
هر کدام از آلاینده های هوا احتمالا تاثیر توکسیک (نوعی‌ مسمومیت‌ خونی‌ در اثر سموم‌ آزاد شده‌) اختصاصی روی پوست دارند همچنین ممکن است ذرات به ریه و به دنبال آن به گردش خون ورود کنند و این گونه بر پوست اثر بگذارند، افزون بر این واکنش التهابی در ریه ایجاد کننذ و این واکنش التهابی منجر به واکنش های سیستمیک و آسیب به پوست شود.
 پدیده پیری پوست به دنبال مجموعه ای از فاکتورهای داخلی و خارجی اتفاق می افتد  تا مدت ها بسیاری از محققان تغییرات پیری پوست را ناشی از فاکتورهای خارجی مانند مواجه پوست با اشعه خورشید می دانستند ولی اخیرا شواهدی مبنی بر نقش سایر فاکتورهای محیطی به ویژه مواجه با دود سیگار در پیری پوست مطرح  شده است.
مراقبت از پوست در آلودگی هوا
دستکش و لباس نخی سبک به رنگ روشن بر تن کنید، به طوری که تمام بدن پوشیده باشد. صورت را با ضد آفتاب مناسب محافظت کنید و برای جلوگیری از جذب آلاینده‌ ها از طریق سیستم تنفسی حتما بینی و دهان خود را با ماسک مناسب بپوشانید و از مالیدن دست ‌ها که منبع آلودگی است، به هر قسمت از بدن خودداری کنید.
بعد از بازگشت به منزل قبل از تعویض لباس، کودکان را در آغوش نگیرید.
در صورت امکان ضمن استحمام سبک، نواحی چین‌ ها، مخاط بینی، پلک‌ ها و اطراف چشم، گوش و دهان، زیر ناخن‌ ها و لای انگشتان را به طور کامل با صابون‌ های مخصوص به نام پن شستشو دهید.
در صورت احساس خشکی از مرطوب‌ کننده‌ های ملایم و قابل جذب برای طراوت، شادابی و آرامش پوست خود استفاده کنید.
مصرف آنتی ‌اکسیدان ‌ها در این روز‌ها بسیار مهم است، زیرا اثرات سوء آلاینده‌ ها را بر روی اعضای بدن کاهش می ‌دهد، از این رو مصرف ویتامین C و A و روی و نوشیدن شیر را  فراموش نکنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات
آخرین اخبار