مرگ و میر در اثر آنفلانزا به 37 نفر رسید | فراتاب
کد خبر: 11144
تاریخ انتشار: 11 آذر 1398 - 10:10
بیماری خطرناک آنفولانزا :
استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری با بیماری آنفلانزا را داشته‌اند.

فراتاب_علمی: مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که از سه هفته قبل تاکنون بیماری آنفولانزا در ایران زودتر از موعد شیوع پیدا کرده و فراگیری آن در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد. استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که از سه هفته قبل تاکنون بیماری آنفولانزا در ایران زودتر از موعد شیوع پیدا کرده و فراگیری آن در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد

به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکنون دست‌کم ۱۵ نفر در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند. عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا کهولت سن داشتند. بر همین اساس هفته گذشته ۳۹۱۵ نوع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوانزا بود. این موارد بیشتر در استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی گزارش شده است.

سه هفته از آغاز موج آنفولانزا در کشور می‌گذرد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:

«موج آنفلوانزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده و علاوه‌ بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی نیز گستره زیادی داشته است. در ایران تقریباً از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری دریافت کرده‌ایم، اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشتند.»

بر اساس گزارش مسئولان وزارت بهداشت آنفولانزا در سال جاری یک ماه زودتر ایران را درگیر کرد و بروز و شیوع آن هم با سال‌های قبل متفاوت است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:

«امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد: یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد، همچنین امسال ویروس “اچ یک ان یک” که شدت بیماری آن کمی بیشتر است سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داد.»

به گفته این مقام مسئول از آغاز سال جاری تاکنون در مجموع ۳۷ نفر در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند.

با آغاز فصل پاییز می‌توان با تزریق واکسن آنفولانزا خود را در برابر برخی گونه‌های آن مصون کرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت واکسیناسیون را برای مادران باردار، افراد مسن، مبتلایان به سرطان یا بیمارهای مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، توصیه کرد.

 پیشگیری اما بهترین راه جلوگیری از ابتلاست. توصیه وزارت بهداشت:

 اگر دانش‌آموزان سرما خوردند یا به آنفلوانزا مبتلا شدند، دو تا سه روز ابتدای بیماری به مدرسه نروند و در منزل استراحت کنند. همچنین رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، عدم حضور فرد بیمار در جمع، استفاده از ماسک، نوشیدن آب فراوان، استراحت کافی و مراجعه به پزشک در صورت طولانی شدن بیماری یا شدت یافتن آن ممکن است احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا را کاهش دهد.

نظرات
آخرین اخبار