کد خبر: 111
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1394 - 00:17
روحانی در دیدار با نخست وزیر ایتالیا:
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا گفت : مسائل امنیتی منطقه ما با راهکار نظامی حل نمی شود و باید از طریق سیاسی و گفت وگو مسائل منطقه را حل کنیم.

فراتاب: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه دوشنبه در جریان این نشست خبری در رم پایتخت ایتالیا که پس از امضای چندین تفاهم نامه های اقتصادی ، فرهنگی، بهداشت و درمان و حوزه سلامت میان ایران و ایتالیا برگزار شد، افزود: از دولت ایتالیا، رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور به دلیل مهمانوازی گرم و صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می کنم.
وی تصریح کرد: ما ایرانی ها زمانی که در ایتالیا هستیم تصور می کنیم در کشور خومان هستیم و از یک مرکز تمدنی به مرکز تمدنی دیگر سفر کردیم و از هزاران سال پیش ما دارای تمدن های بزرگ بودیم و جامعه بشری نمی تواند نسبت به تمدن هایی که در ساخت تمدن بشری امروز تاثیرگذار بوده، بی تفاوت باشد.
وی افزود : در دوران پسا برجام و پسا تحریم به منطقه اروپا سفر کردیم زیرا اتحادیه اروپا در به ثمر رسیدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+ 5 بسیار نقش موثری داشت و سفر را از ایتالیا شروع کردیم زیرا دوستی ما با این کشور نیز بسیار دیرینه است.
رییس جمهوری تاکید کرد: ما سالیان دراز در زمینه علمی و فرهنگی و اقتصادی با ایتالیا همکاری داشته ایم و در دورانی، ایتالیا اولین شریک تجاری ما بوده و مردم ما سابقه خوبی از مردم ایتالیا و مدیران و شرکت های ایتالیایی دارند و امروز مطمئن هستیم همکاری بسیار خوبی با یکدیگر خواهیم داشت و همکاری ما همه جانبه و به تعبیر نخست وزیر ایتالیا همکاری 360 درجه ای و کامل خواهد بود.
روحانی تاکید کرد: شرایط ایران از منظر امنیت، انرژی، نیروی انسانی و ژئوپلتیک گسترده است و کشورمان در این بخش ها ، می تواند هاب منطقه باشد.
وی عنوان کرد: حضور فعالان اقتصادی اروپایی و ایتالیایی برای سرمایه گذاری، فناوری، فعالیت مشترک و برای قرار دادن بخشی از بازار کشورمان به ایتالیا و در اختیار گرفتن بخشی از بازار خارجی موثر خواهد بود.
رییس جمهوری با اشاره به امضای قراردادهای همکاری اقتصادی بین مقامات کشورمان و ایتالیا گفت: امضای این اسناد آغازی دیگر در روابط ایران و ایتالیا است و ما این روابط را به خوبی و گرمی ادامه می دهیم. ما قول دادیم همه توانمان را در پشتیبانی از بخش خصوصی به کار بگیریم و در این راه حمایت های خود را ادامه می دهیم.
روحانی افزود: در زمینه روابط فرهنگی، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و فناوری های نوین که در سال های اخیر حرکت های بسیار خوبی در ایران انجام گرفته است می توانیم با ایتالیا فعالیت مشترک داشته باشیم.
وی افزود: در زمینه گردشگری و توجه به آثار باستانی از دیگر ظرفیت های همکاری میان طرفین است و با توجه به اینکه دانشگاه های ایتالیایی در زمینه آثار باستانی تجربه بسیار خوبی دارند می توانیم همکاری های خوبی را ادامه دهیم.
وی تاکید کرد: در دیدارهایی که داشتیم در زمینه صلح و ثبات در خاورمیانه و مدیترانه و شمال آفریقا صحبت کردیم. صلح از منظر انسانی و سیاسی و بین المللی و نقش ایران در مبارزه با تروریسم بسیار حائز اهمیت است و اگر ایران نبود شرایط بسیار سختی را در کشورهای عراق و افغانستان شاهد بودیم.
رییس جمهوری یادآور شد: ما برای صلح و ثبات در افغانستان با ایتالیا مذاکره و همکاری کردیم و باید همراهی کنیم تا صلح واقعی را به منطقه برگردانیم. ما افغانستان، لیبی، عراق، لبنان و سوریه امن می خواهیم و در این زمینه نیاز به همکاری اطلاعاتی و فرهنگی و سیاسی داریم و دو کشور در این زمینه برای ایجاد صلح و ثبات آماده کمک کردن هستند.

**الگو مذاکره برجام
روحانی افزود: در مسئله هسته ای دنیا موفق شد پای میز مذاکره مسئله را حل کند و معجزه سیاسی بیافریند و این الگو برای خاورمیانه و آفریقا و اروپا و آسیا می تواند مثمر ثمر باشد.
وی گفت: مسائل امنیتی منطقه ما از طریق نظامی گری حل نمی شود؛ باید از طریق سیاسی مسائل منطقه را حل کنیم. باید بین ایران و اتحادیه اروپا و ایتالیا همفکری وجود داشته باشد و در این راه آماده ایم. محصول این سفر تنها گرم شدن روابط دو جانبه ایران و ایتالیا نیست بلکه کمک به ثبات و صلح از دیگر اهداف این سفر است و این آرمان بزرگی برای ما خواهد بود.

**نخست وزیر ایتالیا
نخست وزیر ایتالیا نیز در این نشست خبری ، اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه دو تمدن ایران و رم را پشتوانه قوی در روابط پایدار دو ملت دانست و اظهار کرد: ایتالیا در ضرورت نیازمندی جهان به صلح و دوستی، با ایران اشتراک نظر دارد.
متئو رنتزی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای گفت: این توافق نه تنها آغاز فصل جدیدی در مناسبات و روابط ایران و جهان بود بلکه گام مهمی برای صلح و ثبات برای کل منطقه محسوب می شود.
نخست وزیر ایتالیا تصریح کرد: برجام نشان داد که اگر توانستیم در موضوع هسته ای به توافق برسیم درباره تمام مسائل منطقه ای نیز می توانیم به تفاهم و توافق دست یابیم.
وی با تاکید بر نقش و جایگاه برجسته ایران در معادلات منطقه ای گفت:ایران می تواند در دستیابی به صلح و دموکراسی در منطقه نقش مهم و قابل توجهی داشته باشد. ضمن اینکه مبارزه با تروریسم بعنوان یک خطر فراگیر نیازمند اتحاد و هماهنگی همگانی است و ایران نقش فعال و موثری در مبارزه با تروریسم و تروریست ها دارد.
نخست وزیر ایتالیا همچنین اراده جدی کشورش را برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها مورد تاکید قرار داد و گفت:ایتالیا مصمم است با بهره گیری از فرصت بوجود آمده ، گام های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.

نظرات
آخرین اخبار