شکار خلیفه در حیاط خلوت سلطان! | فراتاب
کد خبر: 10963
تاریخ انتشار: 5 آبان 1398 - 23:23
10 دلیل و نشانه که ترکیه را متهم به ارتباط و حمایت از داعش می‌کند!

فراتاب گروه بین الملل: رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای صبح روز یکشنبه از کشته شدن ابوبکر بغدادی خبر دادند، فردی که رهبر گروه اسلامی عراق و شام موسوم به داعش بود و در سال 2014 رسماً خود را خلیفه مسلمین خوانده بود. او در منطقه‌ای در 5 کیلومتری مرز ترکیه کشته شده است منطقه‌ای در شمال غرب سوریه که طی دو سال اخیر کنترل و مدیریت امنیتی آن در دست نیروهای وابسته به ترکیه بوده و خود کشور ترکیه در این منطقه دارای 11 پایگاه نظامی مختلف آشکار و دهها مرکز امنیتی پنهان هستند! به تعبیری دیگر، خلیفه درست در جایی توسط نیروهای آمریکایی شکار شد که حیاط خلوت اردوغان به شمار می‌رود!

طبق گزارشهای منتشر شده گروهها و کشورهای مختلفی از مشارکت در این عملیات خبر داده‌اند: انجام عملیات توسط گروهی ویژه از کماندوهای آمریکایی صورت گرفته است فرمان این حمله چند روز پیش از این توسط دونالد ترامپ صادر شده بود.

در همین زمینه ژنرال مظلوم عبدی (کوبانی) فرمانده ارشد نیروهای نظامی دموکراتیک سوریه در دو توئیت به زبان های عربی و انگلیسی از همکاری موثر و موفقیت آمیز کُردها با آمریکا در یافتن و کشتن بغدادی خبر داده است.

همچنین یکی از مقامات ارشد امنیتی عراق نیز اعلام کرده است برای یافتن مخفیگاه ابوبکر بغدادی همکاری های امنیتی موثری با آمریکایی ها داشته است این مقام امنیتی اعلام کرده است این اطلاعات را پس از دستگیری دو نفر از نزدیکان البغدادی بدست آورده بودند.

حملات آمریکایی ها توسط گروه های پیاده نظام با حمایت هلی کوپترهای نظامی (از پایگاهی نظامی در اربیل در اقلیم کردستان) و جنگنده های این کشور روی داده است. این جنگنده ها از پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه به سوی هدف پرواز کرده اند! اما نکته قابل تامل این است که به نظر می رسد ترکیه در جریان این حمله قرار داده نشده است.

چه رابطه‌ای میان ترکیه و گروه داعش وجود دارد؟

به گزارش فراتاب در خصوص روابط محتمل میان دولت ترکیه و نیروهای داعش تاکنون گزارشها و اسناد گسترده و مختلفی منتشر شده است که می توان به اختصار به آنها اشاره کرد:

  1. ابوبکر بغدادی در منطقه تحت کنترل امنیتی و نظامی ترکیه و درست در نزدیکی 5 کیلومتری مرز ترکیه مخفی شده بود و به نظر می رسد تحت پوشش امنیتی این کشور بوده و یا دست کم مقامات ترکیه از حضور او آگاه بوده اند. تنها واکنش اولیه دولت ترکیه این بوده است که وزارت دفاع این کشور مدعی شده است البغدادی دو روز پیش از عملیات در منطقه حضور داشته است.
  2. همچنین هرچند دونالد ترامپ از نقش ترکیه در عملیات کشتن بغدادی تشکر کرد اما وقتی در پاسخ به سوالی که درباره نقش این کشور پرسیده شده بود جواب داد: مشخص شد تشکر او صرفاً به دلیل عدم ممانعت از حمله آمریکا به هدفی نامشخص بوده است و دست کم در سخنان ترامپ این برداشت ایجاد نشد که دولت ترکیه در یافتن، برنامه ریزی و انجام عملیات نقش و حضوری داشته است!
  3. برت مک گورک رهبر پیشین آمریکایی ائتلاف ضد داعش طی روزهای اخیر و پس از حمله ترکیه به شمال سوریه مدعی شد که در زمان قدرت گیری داعش، دست کم 40 هزار نیروی این گروه از طریق خاک ترکیه به آنها پیوسته اند او صراحتاً و رسماً دولت ترکیه را به حمایت از داعش متهم کرد. به نظر می رسد واکنش مک گورک به این دلیل بوده است که دیگر دارای پستی رسمی در دولت آمریکا نیست و لذا آزادانه‌تر و بدون نگرانی از محدودیت های سازمانی اقدام به انتشار دیدگاهش گرفته است.
  4. داعش در هنگام اشغال موصل، کارمندان کنسولگری ترکیه را بازداشت کرد و سپس بعد از چند روز آنان را در اختیار دولت ترکیه قرار داد تقریبا هیچ مورد مشابه دیگری وجود ندارد که داعش پس از بازداشت و دستگیری مقامات نظامی و سیاسی کشورهای مختلف، آنها را به کشور مذکور بازگردانده باشد.
  5. گزارشهای متعددی از سوی شبکه های اجتماعی و خبری در بحبوحه جنگ داعش با کردها در کوبانی منتشر شد که نشان می داد نیروهای زخمی داعشی در برخی بیمارستانهای خاص ترکیه در نوار مرزی این کشور بستری شده بودند.
  6. حیات و فعالیت داعش و نیروهای رادیکال مذهبی از جمله جبهه النصره عمدتاً در جغرافیای متصل و تحت حمایت و حضور ترکیه بوده است. باقیمانده این گروهها اینک در مناطقی هستند که تحت حمایت مستقیم و غیرمستقیم نظامی و سیاسی ترکیه قرار دارند. بسیاری از فرماندهان پیشین داعش یا جبهه النصره اینک در عملیات موسوم به «چشمه صلح» علیه کُردهای سوریه مشارکت دارند که تصاویر برخی از آنها در شبکه های اجتماعی بطور گسترده منتشر شده است.
  7. دولت روسیه در حدفاصل سالهای 2015 تا 2016 که رابطه در آستانه جنگی با ترکیه داشت چندین فیلم ماهواره ای که حاکی از ارسال کاروانهای تسلیحاتی و کمکهای لجستیکی و ... به داعش از سوی ترکیه بود را منتشر کرده است.
  8. تنی چند از روزنامه نگاران و رسانه های ترکیه ای بخصوص رسانه های مستقل و یا نزدیک به اوپوزیسیون ترکیه، در حدفاصل سالهای 2015 تا 2016 گزارشها و تصاویری از حمایت های دولت و بخشی از نیروهای امنیتی ترکیه از عناصر داعش منتشر کردند، واکنش دولت ترکیه علاوه بر تکذیب، برخورد و پرونده سازی و بازداشت این روزنامه نگاران بوده است.
  9. دولت ترکیه طی سالهای اخیر از دو عنصر آوارگان بطور آشکار و نیز نیروهای جهادی بطور پنهان برای افزایش فشار بر اروپایی ها در راستای اهداف و منافع این کشور استفاده کرده است. تبدیل شدن ترکیه به محل ترانزیت نیروهای جهادی چه از اروپا و چه از قفقاز یکی از نشانه های بارز در داشتن ارتباط محتمل و سازمان یافته بین طرفین است.
  10. نحوه عملیات های داعش در زمان قدرت و توان بالای ضربه زنی با کمترین نیروی ممکن در بهترین نقطه ضعف رقبا، یکی دیگر از مسائلی است که باعث شده اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل امنیتی معتقد باشند در پشت پرده حمایت های سیاسی و لجستیکی و مالی از داعش، دست کم یا یا چند سازمان اطلاعاتی –امنیتی قدرتمند در سطح منطقه حضور داشته باشند. چرا که بدون داشتن اطلاعات استراتژیک، بسیاری از عملیاتهای داعش در سوریه و عراق، شدنی نبود اطلاعات مذکور نیز در سطحی نبوده است که عناصر داعش اعم از کادرهای بلندپایه پیشین بعث عراقی و یا ... بتوانند از آن در سطح گسترده و تقریبا همیشگی برخوردار و مطلع باشند!

سناریوی معامله برد -برد ترامپ -اردوغان!

در این بین علاوه بر نشانه های فوق سناریوی دیگری نیز در محافل مختلف رسانه ای و تحلیلی منتشر شده است سناریویی که از احتمال نوعی معامله و تبانی میان روسای جمهور آمریکا و ترکیه خبر می دهد. سناریویی با یک بازی برد -برد برای هردو طرف. از یکسو اردوغان که به شدت به یک عملیات ولو کوچک اما موفق نظامی برای تهییج افکار عمومی داخلی و نیز زدن ضربه ای کاری به کردهای سوری و جلوگیری از تثبیت ایده منطقه خودمدیریتی دموکرات یا فدرال در شمال سوریه، ابوبکر بغدادی رهبر داعش که دیگر کارکرد سابق را برای ترکیه و اهدافش با توجه به شرایط جدید منطقه و سوریه ندارد، به آمریکایی ها واگذار کرده است و از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز که به شدت تحت فشار داخلی برای استیضاح قرار دارد با خالی کردن پشت کردها ترکیه را راضی کرده و از آن سو به عنوان قهرمانی که به قول خودش تروریست شماره یک جهان را از پای در آورده است موقعیت خود را در داخل آمریکا تقویت کند و همچنین مساله پشت کردن به کردها را تحت الشعاع این ماجرا قرار دهد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار