کشف دندان انسان نئاندرتال غار وزمه درکرمانشاه جزو ده کشف برتر جهان | فراتاب
کد خبر: 10942
تاریخ انتشار: 6 آبان 1398 - 21:00
مجله باستان‌شناسی آمریکا دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه را یکی از ۱۰ کشف اخیر باستان‌شناسی و دیرین‌انسان شناسی ذکر کرده است.

فراتاب- کرمانشاه مجله ی باستان‌شناسی آمریکا به اسم «چمدان» در آخرین شماره سال ۲۰۱۹ ده کشف جدید باستان‌شناسی در جهان را معرفی کرد. طبق اعلام موزه ملی ایران این مجله بین‌المللی دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه که نتایج پژوهش‌های جدید آن در سال جاری توسط تیمی از پژوهشگران موزه ملی ایران و چند موزه و دانشگاه فرانسوی و ایرانی منتشر شد را یکی از این ده کشف اخیر باستان‌شناسی و دیرین‌انسان شناسی ذکر کرده است.

در صفحه معرفی این کشفیات جدید، در خصوص دندان غار وزمه کرمانشاه آمده است: دندانی که چند دهه پیش در کوه‌های زاگرس یافت شده بود و تصور می‌شد مربوط به انسان مدرن باشد، در واقع متعلق به کودک نئاندرتالی است که بین هفتاد تا چهل هزار سال پیش می‌زیسته است.

بررسی مجدد این دندان با تکنیک‌های مدرن امکان این شناسایی و گاه نگاری را فراهم کرده است. محققان در یافتند این نخستین شواهدی است که نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها در ایران کنونی می‌زیسته‌اند. این گونه، پیش از انقراض‌اش در چهل هزار سال قبل، در بخش‌های بزرگی از اروپا و غرب آسیا می‌زیست.

شایان ذکر است این دندان آسیای کوچک که در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار وزمه کشف شد، مربوط به کودک نئاندرتالی است که در زمان مرگ، بین شش تا ده سال سن داشته است و گویا از طرف جانداری که درون غار می زیسته کشته وخورده شده . در بررسی این دندان از طریق بُرش‌نگاری پرتو ایکس که با دستگاه تصویربرداری سه بعدی میکرو سی‌تی انجام شد، تصویر سه بعدی مینا و عاج دندان تهیه و بر اساس مطالعه و اندازه‌گیری آن مشخص شد که دندان مربوط به انسان نئاندرتال است.

دندان وزمه نخستین مدرک قطعی از وجود انسان نئاندرتال در ایران است و معرفی آن در سال جاری توسط پژوهشگران توجه رسانه‌های جهان را به جایگاه مهم ایران در عرصه پژوهش های باستان‌شناسی و دیرین انسان‌شناسی جلب کرد دکتر فریدون بیگلری معاون موزه ی ملی ایران مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی و از نویسندگان مقاله این دندان آسیای کوچک مربوط به یک کودک نئاندرتال است وی گفت :این دندان در اواخر دهه 1370 طی پژوهش‌های باستان‌شناسی دشت اسلام‌آباد غرب که به هدایت کامیار عبدی انجام می‌گرفت در غار وزمه کشف و از آن زمان تاکنون چندین بار با استفاده از شیوه های مختلف بررسی و مطالعه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه انسان نئاندرتال قبل از چهل هزار سال پیش منقرض شده، نمونه غار وزمه بایستی بیش از چهل هزار سال و کمتر از هفتاد هزار سال قدمت داشته باشد.اهمیت این یافته در این است که بر اساس انتشارات آکادمیک موجود تاکنون تنها یک استخوان انسان دوره پارینه سنگی میانی در ایران یافت شده که مربوط به کاوش غار بیستون در سال 1328 است. در سال گذشته نیز خبر کشف یک دندان نیش یک کودک نئاندرتال در پناهگاهی در غار وزمه در اسلا آباد غرب  نزدیک کرمانشاه در رسانه‌های جمعی مطرح شد از آنجا که شماری از پژوهشگران در انتساب استخوان بیستون به انسان نئاندرتال یقین کامل ندارند، دندان یافت شده در وزمه به این تردیدها پایان داد و با انتشار مستندات جدید در ژورنال بین‌المللی تطور انسان، ایران نیز در لیست کشورهایی قرار گرفت که بقایای انسان نئاندرتال در آن کشف شده است.

غار وزمه در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۸۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

گزارش:سحر قادری

باز نشر مطلب با ذکر منبع « فراتاب »بلا مانع است.

 

 

نظرات
آخرین اخبار