رشد 65 درصدي قيمت ورق فولاد در کشور | فراتاب
کد خبر: 1094
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 20:45
پیامدهای افزایش تعرفه واردات فولاد در سال 95:
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی با اشاره به رشد ۵۰۰ درصدی تعرفه واردات فولاد در سال جاری، گفت: این اتفاق یکی از دلایل رشد ۶۵ درصدی قیمت ورق‌ فولادی در کشور است.

به گزارش فراتاب ،امیر حسین کاوه در یک نشست خبری اظهار داشت:‌ در انتهای سال گذشته در مورد افزایش تعرفه واردات فولاد از 4 درصد به 20 درصد به وزارت صنعت هشدار دادیم و اعلام کردیم که این اتفاق باعث افزایش 500 درصدی تعرفه مواد اولیه محصولات فولادی خواهد شد که قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد افزایش قیمت جهانی فولاد هشدار دادیم و اعلام کردیم که زمان مناسبی برای افزایش تعرفه واردات فولاد نیست، اما در نهایت تصمیم بر افزایش تعرفه واردات گرفته شد که این اتفاق در کنار رشد 150 دلاری قیمت جهانی فولاد باعث رشد 65 درصد قیمت ورق‌های فولادی در کشور شد.

کاوه با اشاره به تفاهمنامه‌ای که با حضور نماینده فولاد مبارکه و سندیکا لوله و پروفیل فولادی منعقد شد، گفت: بر این اساس قرار شد حداقل نیاز ما در 6 ماه ابتدایی سال به میزان 600 هزار تن ورق فولادی با ضخامت 2 میلی‌متر و 200 هزار تن ورق فولادی با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر از طرف فولاد مبارکه تأمین شود.

وی تصریح کرد: همچنین قرار شد مواد اولیه با قیمت رقابتی و متعادل به تولید‌کنندگان پروفیل فولادی عرضه شود.

وی با بیان اینکه این صورت‌جلسه توسط اعضای هیأت مدیره سندیکا تهیه شد اما تا این لحظه مدیرعامل فولاد مبارکه حاضر به امضای آن نشده است، تا اینکه روز گذشته فولاد مبارکه صورت‌جلسه‌ای برای ما فرستاد و اعلام کرد که آن را قبول دارند.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: بر این اساس فولاد مبارکه برای تأمین 150 هزار تن ورق با ضخامت 2 میلی‌متر اعلام آمادگی کرده است که 50 هزار تن کمتر از نیاز ما است و علاوه بر این جمله مربوط به عرضه مواد اولیه با قیمت متعادل و رقابتی نیز حذف شده است.

وی با اشاره به تلاش فولاد مبارکه برای صادرات ورق فولادی با قیمت پایین‌تر از نرخ داخلی،‌ گفت: سال گذشته فولاد مبارکه ورق تولیدی خود را با قیمت 250 دلار صادر کرد در حالی که این قیمت برای فروش در داخل 410 دلار بود و در واقع به تولیدکنندگان داخلی پروفیل گرانفروشی صورت می‌گیرد.

وی نیاز سالانه صنعت لوله و پروفیل به ورق فولادی را سالانه یک میلیون و 600 هزار تن عنوان کرد و گفت:‌در چنین شرایطی تعرفه واردات نیز افزایش پیدا کرده که به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود.

کاوه تصریح کرد: افزایش 65 درصدی قیمت ورق ‌های فولادی در کشور در شرایط رکود باعث شده تا نیاز ما به نقدینگی و سرمایه در گردش افزایش یابد.

وی از شکایت تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در این مورد به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش فارس، احمدی معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی فولاد نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این اختلاف یک موضوع بین دو بخش خصوصی است،‌گفت:‌ایمیدرو در فولاد مبارکه سهم 20 درصدی دارد و تنها یک کرسی از هیأت مدیره این شرکت در اختیار ایمیدرو است، اما با این حال حاضریم در این اختلاف کارشناسی و حکمیت کنیم.

وی تأکید کرد: اگر ببینیم یک بخش پایین‌دستی صنعت فولاد در حال ضرر است و بخش دیگر سودهای غیرمعقول می‌برد، حتماً این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی در مورد پایین بود قیمت صادراتی محصولات فولاد مبارکه گفت:‌ این شرکت از صادرات برای تأمین ارز مورد نیاز خود استفاده می‌کند و ممکن است در کشورهای دیگر به دلیل عدم پرداخت مالیات یا امتیازاتی در جهت توسعه بازار بتوانند محصول خود را ارزان‌تر از قیمت داخل ارائه کنند.

وی افزود:‌تولیدکنندگان پروفیل فولاد می‌توانند با ورود ورق فولادی می‌توانند نسبت به تولید محصول و صادرات اقدام کنند.

احمدی با اشاره به ظرفیت 2 میلیارد و 200 میلیون تنی فولاد در دنیا گفت:‌ سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تن تولید فولاد در دنیا صورت گرفت و در حال حاضر برنامه کاهش 500 میلیون تنی تولید فولاد روز میز تولیدکنندگان بزرگ دنیا قرار دارد.

 

منبع:فارس

نظرات
آخرین اخبار