تعداد کمپانی ها و شرکت ها در اقلیم کردستان رکورد زد | فراتاب
کد خبر: 10928
تاریخ انتشار: 4 آبان 1398 - 13:00
در ۹ ماه گذشته ۱۴۴۱ کمپانی در اقلیم کردستان ثبت شده است که این یک رکورد محسوب می شود

فراتاب - گروه بین الملل: در ۹ ماه گذشته ۱۴۴۱ کمپانی در اقلیم کردستان ثبت شده است که این یک رکورد محسوب می شود. از سرگیری مجدد فعالیت در چند پروژه استراتژیک و تسهیل پروسه ثبت شرکت در اقلیم کردستان، مهمترین دلایل این رکورد شکنی در اقلیم هستند.

بر اساس آمار اداره ثبت شرکت ها در اقلیم کردستان، تا اواخر ماه مهر امسال حدود ۳۰ هزار و ۹۹ کمپانی در اقلیم کردستان به ثبت رسیده است که از این تعداد ۲۶ هزار و ۷۷۷ کمپانی داخلی و حدود ۳ هزار و ۳۲۲ کمپانی هم خارجی می باشند. 

بر اساس آمار مرکز نامبرده، از ابتدای سال جاری تا اواخر مهر ماه ۱۴۴۱ کمپانی جدید در اقلیم کردستان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل ۶۲.۵٪ رشد داشته است و رکورد ثبت شرکت ها در اقلیم به حساب می آید. از مجموع این ۱۴۴۱ کمپانی، ۱۳۹۵ آنها داخلی و ۴۶ کمپانی خارجی می باشند. 

به دلیل ظهور داعش و بحران اقتصادی مقطعی در اقلیم کردستان به طبع آن ثبت شرکت ها نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته بود. اما پس از پایان جنگ داعش و رشد اقتصادی قابل توجه در اقلیم کردستان، شرکت ها و کمپانی های خارجی هم فعالیت خود در این اقلیم را از سر گرفته و کمپانی های داخلی و خارجی در زمینه های متعدد به ثبت رسیدند. 

آراس شیخ رئوف، مسئول اداره ثبت شرکت ها، امنیت اقلیم کردستان، رشد اقتصادی و از سرگیری مجدد چند پروژه استراتژیک را از دلایل ثبت شرکت های داخلی و خارجی در اقلیم کردستان  برشمرد. وی افزود تسهیل در روند ثبت شرکت ها از جمله دیگر دلایل افزایش تعداد شرکت ها و کمپانی ها در اقلیم کردستان است چون اکنون صاحبان مشاغل می توانند حتی به صورت آنلاین در مدت زمان ۲۴ ساعت، اقدام به ثبت شرکت و کمپانی خود کنند. 

 نمایندگی های ۳۳۲۲ کمپانی از ۸۵ کشور خارجی اکنون در اقلیم کردستان فعالیت می کنند که ترکیه با ۱۴۲۳ کمپانی حدود ۴۳٪ این مجموعه را تشکیل داده و در بین کشور های خارجی حاظر در اقلیم کردستان رتبه نخست را دارا می باشد. ایران با گشایش  ۳۶۱ کمپانی و به عبارتی اختصاص ۱۱٪ از مجموع کمپانی های حاظر در اقلیم به خود، رتبه دوم و امارات با ۱۸۵ کمپانی رتبه سوم این رده بندی را به خود اختصاص می دهد. در این میان کشور های دیگری چون، بریتانیا با ۱۴۷ کمپانی، آمریکا با ۱۴۰ نمایندگی و کمپانی و اردن با ۱۰۹ کمپانی نیز در اقلیم کردستان فعال هستند.

از بین ۳۰ هزار و ۹۹ کمپانی، بیش از ۲۰ هزار آنها در استان اربیل حضور دارند. بر اساس آمارهای اداره ثبت شرکت ها حدود ۶ هزار کمپانی ثبت شده در اقلیم‌ کردستان غیرفعال هستند و تعدادی از آنها چند سال بدهی مالیاتی دارند که بر اساس تصمیم انجمن وزیران حکومت اقلیم کردستان به منظور پاکسازی شرکت ها و کمپانی های غیر فعال، این شرکت ها می‌توانند با پرداخت مالیات یک سال و پرداخت ۱۵۰ هزار دینار، مجوز شرکت یا کمپانی خود را باطل کنند. 

گزارشگر فراتاب در اربیل: زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار