حضور نظامی ترکیه در سوریه غیرقابل قبول است | فراتاب
کد خبر: 10880
تاریخ انتشار: 29 مهر 1398 - 13:08
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به فراتاب درباره برپایی پایگاه نظامی ترکیه در مرز سوریه

فراتاب-گروه دیپلماسی-محمد حسن گودرزی: نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز صبح برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی در این وزارتخانه برگزار شد، سید عباس موسومی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد حضور نظامی این کشور در ترکیه، با اشاره به تلاش ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک سوریه گفت: ترک‌ها می‌توانند در مرز خود پایگاه داشته باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اما ایجاد پایگاه در خاک سوریه غیرقابل قبول است و این اقدام به نوعی تعرض به کشور عضو سازمان ملل است.

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم تصریح کرد: گام چهارم طراحی شده است. برخی از مواردی که دیروز از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است. 
وی همچنین درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. من از طرح جدید اطلاعی جدیدی ندارم.

 

ایران بدون اروپا و چه با اروپا به حیات اقتصادی و مراوداتش با کشورهای جهان ادامه می‌دهد.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه همچنین درباره کشته شدن زائران اربعین به خاطر تیراندازی اظهارداشت: متاسفانه در ایام اربعین ۱۰۴ نفر بر اثر مسائل گوناگون جان‌شان را از دست دادند مانند تصادف یا کهولت سن ولی من گزارشی از جان باختن به خاطر تیراندازی ندیدم.

موسوی درباره نشست مشترک اقتصادی میان ایران و انگلیس در لندن هم یادآور شد: ایران همیشه خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برجام بوده و به دنبال این  بوده که آنها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: عادی‌سازی روابط با ایران یکی از تکالیف همین کشورها براساس قطعنامه ۲۲۳۱ است و هرگونه اقدام از سوی انگلیس یا سایر کشورهای اروپایی در راستای تعهداتشان به ایران به ویژه در قالب برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از این رویکرد انگلیس گفت: ایران بدون اروپا و چه با اروپا به حیات اقتصادی و مراوداتش با کشورهای جهان ادامه می‌دهد. ما امیدواریم اروپایی‌ها در مسیر صحیح که خودشان به‌آن آگاه هستند، گام بردارند.

موسوی همچنین درباره حضور هیات اسرائیلی در کنفرانس امنیتی منامه عنوان کرد: بسیار جای تاسف دارد که کشور مدعی اسلامیت و عربیت، بعد از هفتاد سال جنایات، حق‌کشی و کودک‌کشی در یک کشور اسلامی و عربی، دست به عادی‌سازی روابط با چنین رژیمی بزند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و این حضور، ناخوشایند است.
وی اهداف این کنفرانس را غیر واقع بینانه عنوان کرد و افزود: ما اهداف این کنفرانس را هم غیرواقع‌بینانه می دانیم چراکه با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند؛ نفوذ ایران تاریخی و معنوی است و با چنین کنفرانس‌هایی و با همکاری با رژیم‌های غاصبی نمی‌توانند با این مسئله برخورد کنند.

 

تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم

 

موسوی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.

وی درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم اظهار داشت: من این سفر را تایید نمی‌کنم ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره گره خوردن اجرای طرح فرانسه و ژاپن به اجرای گام چهارم هم تصریح کرد: این دو مسئله به یکدیگر گره نخورده است. آنچه اجرای آن طرح‌ها را گره زده، به خواست این و آن یا اجازه گرفتن از برادر بزرگتر است.
 موسوی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر، تعهدات آنها را یادآوری کرده و به تعهدات خودمان هم پایبند بوده‌ایم. گفته‌ایم که این روند قابل دوام نیست و باید بین حقوق و تکالیف باید توازن وجود داشته باشد که بعد از خروج آمریکا برهم خورده است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها اعلام کردند یا وانمود کردند که می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات ۱۱ گانه را دادند، خاطرنشان کرد: تا این لحظه این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است. ما فکر می‌کردیم اراده لازم را ندارند ولی می‌بینیم که توان لازم را برای اجرای تعهدات خود را هم ندارند که برایشان خوب نیست ولی امیدواریم در زمان باقی مانده به تعهداتشان برگردند وگرنه ایران گام‌های خود را طراحی کرده تا این توازن برقرار شود.

 

موضوع FATF در ایران علیرغم روشنگری‌های وزارت امور خارجه  خوب جا نیفتاده است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی هم یادآور شد: موضوع FATF در ایران علیرغم روشنگری‌های وزارت امور خارجه یا دستگاه‌های مسئول دیگر خوب جا نیفتاده یا خوب پیش نرفته است. متصدی اصلی این مسئله وزارت اقتصاد است. با این حال نظر وزارت امور خارجه بارها بیان شده است.

موسوی با تاکید بر اینکه نگرانی منتقدان را هم خیلی از روی آگاهی نمی‌دانیم، عنوان کرد: اکثر بانک‌های ایران برخی مقررات را رعایت می‌کنند و در حال اجرای آن هستند. برخلاف دوستان که می‌گویند پیوستن FATF خودتحریمی است، می‌گوییم نپیوستن به FATF، خوتحریمی و محدود کردن خودمان است و مهلتی هم که داده شده است، با تلاش همکاران ما بوده است که در ا نشست اخیر این گروه اقدامات مثبت دولت و مجلس را تشریح کردند.

وی افزود: ما امیدواریم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت کشور و نظام و مردم چیست، آن را تشخیص دهد و به آن عمل کند.

در ادامه این نشست،‌ خبرنگار روزنامه کیهان مدعی شد ظریف گفته است افرادی وزارت امور خارجه وارد مسائل داخلی کرده است. چه کسانی وزارت امور خارجه را وارد مسائل داخلی کردند که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: نگاهی به روزنامه‌تان در این چند وقت و همچنین ایام مذاکرات هسته‌ای کنید، متوجه این مسئله خواهید شد.

وی درباره تحریم هالک بانک ترکیه از سوی آمریکا هم عنوان کرد: ایران تحریم‌های آمریکا را بی‌قاعده، بی‌اساس و بدون پشتوانه حقوقی می‌دانیم. این تصمیات از روی قلدری علیه ایران و کشورهای مستقل اعمال می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه از اینکه کشوری را به خاطر همکاری‌های تجاری مشروع با یک کشور مستقل دیگر تحت فشار قرار می‌دهند و تروریسم اقتصادی را علیه آن روا می‌دارند،ابراز تاسف کرد و گفت: این مسئله برخلاف اصل تجارت آزاد جهانی است و ما امیدواریم جهان متوجه آثار سوء این اقدامات یکجانبه و قلدرمابانه قرار گیرد و جلوی آن را بگیرد.

نظرات
آخرین اخبار