کنفرانس هماهنگی بین زبان کُردی و فارسی | فراتاب
کد خبر: 10873
تاریخ انتشار: 29 مهر 1398 - 16:40
در شهر اربیل اقلیم کردستان برگزار خواهد شد:
از روز یک شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ با حضور نمایندگانی از دانشگاه های ایران، ترکیه و اقلیم کردستان ( عراق)، کنفرانس هماهنگی زبان های کُردی و‌ فارسی در اقلیم کردستان به مدت ۳ روز برگزار می شود.

فراتاب - گروه بین الملل: به منظور توسعه و مشخص کردن تاثیرات هر دو زمان کُردی و فارسی،  کنفرانس هماهنگی بین دو زبان، در دانشگاه صلاح الدین اربیل در اقلیم کردستان برگزار شد. 

امروز یکشنبه ۲۸ مهر با حضور نمایندگان حدود ۲۰ دانشگاه از اقلیم کردستان، ایران و ترکیه، کنفرانس هماهنگی بین زبان کُردی و فارسی برگزار شد و به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت. 

 دکتر محمد غفوری مسئول تحقیقات زبان در این کنفرانس گفت: هدف برگزاری کنفرانس پاسخی به شایعه هایی ست که مدتی ست به منظور تخریب زبان کُردی شنیده می شود. چون زبان کُردی زبانی زنده است که کاربران زیادی دارد. به همین جهت تمام سعی ما این است که به صورت کاملا رسمی بر روی این مساله تمرکز کرده و با زبانی علمی به این شایعات پاسخ دهیم.

دکتر محمد غفوری همچنین افزود که شنیده ایم که زیان کُردی را با زبان های همسایه مقایسه می‌کنند و در رده بندی های خود زبان کُردی را دررده های پایین تر از زبان های کشور های همسایه قرار می دهند و به این صورت سعی در تحقیر این زبان و کاربران آن دارند اما به نظر من این هم بخشی از کینه ورزی های جهت داری ست که سعی در تخریب کُردها دارد که بخش زبان را هم شامل می شود. 

در مورد کنفرانس ،دکتر غفوری به این مساله اشاره کرد که نماینده هایی از دانشگاه های ایران و ترکیه و تمامی دانشگاه های اقلیم کردستان در این کنفرانس حضور دارند تا محققان به صورت علمی بر روی تاثیرات دو زبان کُردی و فارسی کار کنند. چون اینها دو زبان همسایه هستند و دارای تاثیرات تاریخی و جغرافیایی بر یکدیگر می باشند. اما بدون شک هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد و هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشد.

خبرنگار فراتاب در اقلیم کردستان: زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است. 

 

نظرات
آخرین اخبار