کد خبر: 10869
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 - 09:07
واشنگتن پست:
روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به بررسی اشتباهات ترامپ در مورد کُردها در سخنان وی پرداخته است.

فراتاب - گروه سیاسی: کسانی که وضعیت کُردها و اتفاقات سوریه را دنبال می کنند، معتقدند که دونالد ترامپ با چراغ سبز نشان دادن به اردوغان، به کُردها خیانت کرده و آنها را فروخته است. 

در همین زمینه روزنامه واشنگتن پست آمریکا در مطلبی با اشاره به ۶ سخنرانی ترامپ این مساله را مورد بررسی قرار داده است که برخی از آنها حاوی اشتباهات آشکار درباره کُردها ست و در برخی دیگر زیاده روی هایی به چشم می خورد. 

  1. در این روزنامه به این مساله اشاره شده است که به گفته ترامپ عملیات ترکیه در سوریه، در منطقه ای دور از محل استقرار نیروهای آمریکایی انجام می شود، این در حالی ست که بعدها مشخص شد که ترکیه تا نزدیکی های محل استقرار نیروهای آمریکایی را مورد حمله قرار داده است. 
  2.  سخن دیگر ترامپ در مورد شکست صد در صد داعش بود. اما این سخنان هم اشتباه از آب درآمد چون گرچه خلافت داعش با شکست مواجه شده بود اما هنوز هم افراد مسلح این گروه باقی مانده اند که در صدد سازماندهی مجدد نیروهای خود، جهت انجام مجدد فعالیت های خود هستند. 
  3. از دیگر سخنان ترامپ که از زیر ذره بین روزنامه واشنگتن پست در امان نبوده است، توصیف حزب کارگران کردستان یا همان پ.ک.ک توسط وی بود که ترامپ در این باره گفته بود پ.ک.ک حتی از داعش هم بدتر است. روزنامه واشنگتن پست این توصیف را در ردیف زیاده روی ها در کلام ترامپ قرار داده است چون این تصور در مورد پ.ک.ک تنها تصور آنکارا در مورد آنها ست. ترکیه در مورد پ.ک.ک اعلام کرده است که پ.ی.د تنها در سوریه علیه داعش جنگیده است اما در اصل با پ.ک.ک در ارتباط است که یک گروه تجریه طلب در ترکیه است.
  4. کارشناسان بر این باورند که تشبیه داعش و پ.ک.ک به یکدیگر زیاده روی می باشد، زیرا داعش خطری است که کل جهان را تهدید می کند اما پ.ک.ک تنها می تواند برای ترکیه مخاطره داشته باشد. 
  5. به نوشته واشنگتن پست ترامپ در یکی از سخنان خود به این مساله اشاره کرده است که کُردها فرشته نیستند. هر چند این مساله اساسا درست است چون جنگجویان کُرد هم در میدان جنگ‌ ممکن است مرتکب اعمالی شده باشد که مخالف قوانین جنگ و حقوق بشر بوده باشند اما این در حالی ست که همتای ترک ترامپ هم مقابل چشم جهانیان و وی مرتکب چنین اعمالی و بعضا بدتر از آن هم شده است و از جانب ترامپ چشم پوشی و گاها تایید شده اند.
  6. یکی دیگر از اشتباهات ترامپ به نوشته این روزنامه این مساله است که ترامپ گفته بود اکنون امنیت کُردها بیش از پیش تضمین شده است چون آنها می دانند چگونه باید بجنگند. این در حالی ست که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، نیروهای کُرد و مردم بی دفاع این منطقه مورد هجوم ترکیه قرار گرفتند. 

 

برگردان به فارسی: زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار