معراج شیخ، ملی پوش کبدی: فدراسیون کبدی از ما چک و سفته گرفت | فراتاب
کد خبر: 10865
تاریخ انتشار: 29 مهر 1398 - 14:40
شیخ از رفتار مسئولان فدراسیون کبدی ایران راضی نیست.

فراتاب - گروه ورزش:  مسابقات سوپرلیگ ستارگان هند شب گذشته با برگزاری دیدار فینال بین ۲ تیم «بنگال واریرز» و «دابانگ دهلی» به اتمام رسید و تیم واریرز با حضور ۲ بازیکن ایرانی خود یعنی معین نبی‌بخش و تقی پایین‌محلی به برتری رسید و قهرمان شد. با این حال در سوی مقابل و در تیم نایب قهرمان یک بازیکن ایرانی دیگر به نام معراج شیخ حضور داشت که از قدیمی‌های لیگ هند به شمار میرود. "ویرانگر" ایرانی تیم دابانگ دهلی صحبت‌های جالب و تکان‌دهنده‌ای را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

صحبتمان را از فینال شب گذشته شروع کنیم که باختید. درباره مسابقه به بنگال واریرز.

بله. متاسفانه شکست خوردیم و نایب قهرمان شدیم. همانطور که می‌دانید مسابقات سوپرلیگ ستارگان هند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین‌های جهان در آن شرکت می‌کنند. بهترین نفرات کشورهایی که صاحب سبک در کبدی هستند در این رقابت‌ها حضور دارند. سالن مملو از جمعیت بود و خیلی‌ها پشت در مانده بودند یا بلیت گیرشان نیامده بود. جای یک نفر هم نبود. با این حال ما نه به تیم حریف بلکه به مربی خودمان باختیم. تا فینال هم که رسیدیم روی توانایی بچه‌ها بود و مربی هندی ما هیچ نقشی نداشت. او مثل یک مانکن روی نیمکت نشسته بود و تماشا می‌کرد.

در تیم مقابل معین نبی‌بخش خوش درخشید و بهترین بازیکن میدان شد. با او در زمین کری نداشتی؟

کبدی بدون کُری نمی‌شود. همانطور که مطلعید یک نفر به جنگ با چند نفر دیگر می‌رود و ۱۰۰ درصد در این شرایط کری به وجود می‌آید. خوشحالم که معین بهترین بازیکن میدان شد. البته او در تمام فصل یکی از بهترین‌ها بود. به او تبریک می‌گویم.

معین در این فصل به هندوستان آمد اما شما چند سالی است که در این لیگ حضور دارید. چه شد که به لیگ هند کوچ کردی؟

سال ۹۲ بود که ما خودمان را برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون آماده می‌کردیم و در اردو حضور داشتیم. نامه‌هایی از فدراسیون کبدی هند آمد که در آن چند بازیکن از ایران خواسته بودند تا به مسابقات لیگ هندوستان بروند. چون ما درگیر اردو بودیم؛ فدراسیون از بازیکنانی که خط خورده بودند چند نفر را انتخاب کرد و به این مسابقات فرستاد. نمایش این بازیکنان بسیار بد بود. به همین خاطر آنها فصل بعد از ما بازیکن نگرفتند. در بازی‌های آسیایی اینچئون شرکت کردیم و به مدال نقره رسیدیم. مسئولین لیگ هندوستان خودشان به طور مستقیم وارد مذاکره شدند و من، محمد مقصودلو، فاضل اتراچالی و هادی اُشترک را به خدمت گرفتند. بعد از اتمام بازی‌های آسیایی و زمانی که به کشور برگشتیم دعوتنامه‌ها آمد و ما به لیگ هند رفتیم.

قرارداد یک و نیم میلیارد تومانی معین نبی‌بخش حسابی در ایران سروصدا کرد. قرارداد شما هم میلیاردی است؟

بله. قرارداد من هم حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان است. البته خیلی از این پول به ما نمی‌رسد. حدود ۲۵ درصد باید مالیات بدهیم و ۱۲ درصد از مبلغ قرارداد را نیز به فدراسیون کبدی پرداخت کنیم.

به چه علت باید به فدراسیون کبدی ۱۲ درصد از قراردادتان را پرداخت کنید؟

ما را در تنگنا قرار دادند. قبل از اینکه به لیگ هندوستان بیاییم از ما چک و سفته گرفتند که باید ۱۲ درصد از قرارداد را به فدراسیون پرداخت کنیم وگرنه اجازه حضور در لیگ هند را به ما نخواهند داد. در هیچ رشته‌ای شاهد چنین ماجرایی نیستیم که یک لژیونر مقداری از قراردادش را به فدراسیون بدهد. دادن مالیات به هندی‌ها کاملا طبیعی و قانونی است و ما هم مشکلی با این قضیه نداریم. اما پرداخت پول به فدراسیون واقعا زور دارد. آنهایی که قراردادشان بالای ۵۰۰ میلیون تومان است باید ۱۲ درصد به فدراسیون بدهند و آنها که قراردادشان زیر ۵۰۰ میلیون تومان است ۱۰ درصد پرداخت خواهند کرد. به دلیل همین مشکلات تصمیم گرفته‌ام کبدی را کنار بگذارم و کاملا هم جدی هستم.

یعنی دیگر نمی‌خواهی بازی کنی؟

خیر. با این شرایط سختی که برای ما به وجود آورده‌اند دیگر توان ادامه دادن ندارم. حود ۱۰۰ روز از خانواده دور هستم. باید صبح و بعد از ظهر در سرزمین غریب تمرین کنم و در نهایت نزدیک به ۴۰ درصد از پولم را هم نگیرم. تازه دوستان می‌گویند که ما به هند آمده‌ایم و خوش می‌گذرانیم. این بچه‌هایی که در این فصل اضافه شدند به ما گفتند تازه فهمیدیم که شما چقدر سختی می‌کشید و درباره‌تان اشتباه فکر می‌کردیم. متاسفانه به ما زور می‌گویند و به همین دلیل کلا می‌خواهم به قول معروف "لِفت" بدهم.

اگر این مشکل حل بشود مشکلی برای ادامه بازی ندارید؟

خیر. من ۳۲ ساله هستم و در کبدی اگر آمادگی بدنی خوبی داشته باشید می‌توانید بدون مشکل ادامه دهید. در تیم ما بازیکن ۴۲ ساله هم حضور دارد.

شما اگر در لیگ ایران حضور داشتید چقدر دریافتی داشتید؟

سال ۹۰ من هفت میلیون تومان قرارداد بستم که در نوع خود رکورد بود. بعد از آن قراردادها کم شد و اکثر نفرات بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان پول می‌گرفتند که عجیب بود. با این حال دوباره بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا قراردادها به هفت و هشت میلیون برگشته است که بازهم با پولی که در کشورهای دیگر هزینه می‌شود چیزی نیست. جالب است وقتی در اردوی تیم ملی هستیم حق ماموریت به مجردها روزی ۱۰ هزار تومان و به متاهل ها ۱۲ هزار تومان پرداخت می‌شود که در یکی ۲ اردوی آخر آن را هم نمی‌پردازند. در سوی مقابل هندی‌ها در همه رشته‌ها سرمایه گذاری عظیمی کرده‌اند. آنها روی تیم‌های پایه کار می‌کنند و ما به چشم اینها را می‌بینیم. باور کنید برای من که چند سال است در تمام بازی‌های تیم ملی بازیکن فیکس بوده‌ام و زحمت کشیدم سخت است که چنین پولی پرداخت کنم و از من چک و سفته بگیرند. مانده‌ام به کجا مراجعه و به چه کسی شکایت کنم. آقای ابرسجی رییس  فدراسیون به ما گفتند که طی یک جلسه قرار شده این مبلغ از ما گرفته شود و در ابتدا میزان آن ۲۰ درصد بوده اما با صحبت‌هایی که انجام شده به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر چند بازیکن ایرانی در لیگ هند حضور دارند؟

در این فصل که دیشب به اتمام رسید ۱۵ بازیکن ایرانی در تیم‌های مختلف حضور داشتند. بعضی از این بازیکنان از طرف فدراسیون به اینجا آمده‌اند. گویا تماس‌هایی بین فدراسیون کبدی ایران و هندوستان انجام شده و گفته شده که باید بازیکنان ایرانی بیشتری در لیگ هند شرکت داشته باشند وگرنه همان تعدادی هم که حضور دارند باید برگردانده شوند. با این حرف، طرف هندی راضی شده تا چند بازیکن ایرانی دیگر را اضافه کند.

شنیده‌ایم که خیلی در هند محبوب هستید. لقبی هم برای تو در نظر گرفته‌اند؟

اینجا بعد از کریکت، کبدی دومین رشته پرطرفدار به حساب می‌آید. یک شبکه به نام استار اسپورت دارند که شبانه روزی کبدی نشان می‌دهد. به همین دلیل اینجا کاملا شناخته شده هستم. در استادیوم من را "ویرانگر" خطاب می‌کنند اما در خیابان و رسانه‌ها با نام "معراج سِر" صدایم می‌کنند.

هندی‌ها چگونه مردمی هستند و رابطه‌شان با شما چطور است؟

مردم خونگرمی هستند. ابتدا ارتباط برقرار کردن سخت بود اما انگلیسی یاد گرفته‌ام و کمی هندی بلد هستم و مشکلی از این بابت وجود ندارد. بعد از درخشش کبدی ایران، حسابی ترس در وجودشان رخنه کرده و روی ما حساب می‌کنند و می‌گویند ایرانی‌ها دل و جگر دارند.

صحبت پایانی...

از شما ممنونم که این مصاحبه را ترتیب دادید. بار دیگر خواهش می‌کنم صدای ما را به گوش مسئولین برسانید تا مشکلمان حل شود. بازهم تکرار می‌کنم در صورتی که این مشکل حل نشود دیگر بازی نمی‌کنم و کبدی را کنار می‌گذارم. /ایرنا

نظرات
آخرین اخبار