روند صعودی شاخص بورس در بلند مدت | فراتاب
کد خبر: 10855
تاریخ انتشار: 28 مهر 1398 - 18:50
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: میزان خروج نقدینگی و جهت شاخص بورس به معنای تغییر روند کلی بازار نیست بلکه براساس بررسی‌های صورت گرفته در میان مدت یا بلند مدت شاهد روند صعودی نماگر بورس خواهیم بود.

فراتاب-گروه اقتصادی:در پنج روز معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص بورس سه هزار و ۴۴۲ واحد کاهش داشت، شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۷ مهر ماه) با عدد ۳۱۳ هزار و ۴۸ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۴ مهر ماه) به عدد ۳۰۹ هزار و ۶۰۶واحد رسید.

ارزش بورس تهران در هفته‌ای که گذشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته چهار درصد کاهش را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در مدت ذکر شده سه هزار و ۱۰۹ میلیارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش ۶ درصدی همراه شد.

ترس سهامداران از سرمایه گذاری در بورس

«امیرعلی امیرباقری»  روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: هفته گذشته بازار، ریزش به نسبت سنگینی را پشت سر گذاشت که این امر منجر به ایجاد ترس در بین سهامداران شد.

وی کاهش شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: عرضه سهام در بازار و ایجاد صف خرید توسط حقوقی‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در نزول شاخص بورس بود که اثر این عرضه را در بازه زمانی چند روزه در بازار شاهد بودیم.

امیرباقری به صف خرید و عرضه سهام پالایشی‌ها توسط سهامداران حقوقی اشاره و بیان کرد: این عرضه علاوه بر کاهش قدرت تقاضا در بازار زمینه رشد نسبی برخی از نمادها، شناسایی سود توسط سرمایه‌گذاران و اصلاح روند شاخص را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌هایی که از قبل از طریق شاخص‌های تکنیکالی و بنیادی صورت گرفته بود انتظار افزایش حجم عرضه و دست به دست شدن سهام با این قیمت ها بین سهامداران حاضر در بازار وجود داشت.

وی با بیان اینکه این انتظار همچنان در خصوص بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وجود دارد، گفت: روند بازار از سمت سهم‌هایی که با رشد چند برابری همراه شدند به سمت سهم‌های بنیادی که رشد چندانی را تجربه نکردند تغییر نگرش خواهد داد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: با بازگشایی نماد بانک ملت و جهش قیمتی که در این سهام رخ داده بود تعدادی از سرمایه‌گذاران اقدام به شناسایی سود و عرضه این سهام در بازار کردند زیرا معتقد بودند که قیمت اعلام شده مناسب و اکثر پتانسیل‌های مدنظر را در بر می‌گیرد.

خروج نقدینگی از بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه زمانی که جریان ورودی و خروجی نقدینگی در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه خروج پول از بازار سرمایه خواهیم شد، افزود: نکته حائز اهمیت اینجاست که میزان خروج نقدینگی و جهت شاخص بورس به معنای تغییر روند کلی بازار نیست بلکه براساس بررسی‌های صورت گرفته در میان مدت یا بلند مدت شاهد روند صعودی نماگر بورس خواهیم بود.

وی اصلاح شاخص بورس را ذات بازار اعلام کرد و گفت: در ادامه روند بازار باید در انتظار سوق سرمایه از سمت سهامی که رشد چندین برابری داشتند به سمت سهام بنیادینی که رشد کمتر از رشد شاخص را تجربه کردند، باشیم.

امیرباقری به صنایعی که مورد اقبال سهامداران در بازار سرمایه قرار خواهند گرفت اشاره کرد و افزود: سهام پالایشی، معدنی و فلزی از جمله سهام بزرگ و شاخص سازی هستند که از شاخص‌های فاندامنتال (بنیادی) و از رشدی که برای آنها پیش‌بینی شده بود عقب ماندند به همین دلیل این صنایع مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در میان مدت و بلند مدت بازدهی خوب و چشمگیری نصیب سهامداران خواهد شد، اضافه کرد: تا زمان تغییر جهت نقدینگی از سمت سهامی که رشد کردند به سمت سهام بنیادی و تا زمانی که بازار خود را با شرایط جدید وفق دهد و بتواند حرکت جدید خود را بر مبنای سهام شاخص ساز مانند سهام فلزی و معدنی تطبیق دهد شاهد فشار فروش به صورت کوتاه مدت در بازار خواهیم بود.

وی روند بازار را مورد پیش بینی قرار داد و افزود: با توجه به تثبیت نرخ ارز و صلح میان آمریکا و چین که بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داده است به نظر می‌رسد هفته آینده هفته سختی برای بازار سرمایه نباشد و دوباره نگاه‌ها به بازار سرمایه مثبت شود.

 

نظرات
آخرین اخبار