10 دلیل بزرگ برای نگرانی جهان از ادامه رهبری اردوغان بر ترکیه! | فراتاب
کد خبر: 10840
تاریخ انتشار: 25 مهر 1398 - 17:14
گزارش تحلیلی مرکز «لیست‌ورز»:
او با صدای بلند صحبت می کند ، بی رحمانه عمل می کند و به اعتقاد برخی از افراد هر کاری را برای تبدیل ترکیه دموکراتیک ، به یک دیکتاتوری انجام داده است.

Image result for حمله ترکیه به سوریه

فراتاب-گروه بین الملل-محمد حسن گودرزی: در روزهای اخیر بسیاری از سیاستمداران و مردم عادی در مناطق مختلف خاورمیانه از تصمیم دولت ترکیه برای حمله به شمال سوریه به بهانه نبرد با گروه های به گفته ترکیه، تروریستی کُرد، به شدت انتقاد کرده اند. در واقع بیشترین علت مخالفت ها با این تصمیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دلیل شمار بالای تلفات غیرنظامیان کُرد بوده است.

اردوغان از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه، به نوعی تلاش کرده این کشور را در رقابت های سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه به هر قیمتی پیروز کند و در این راه از هیچ کاری دریغ نکرده است. او با صدای بلند صحبت می کند ، بی رحمانه عمل می کند و به اعتقاد برخی از افراد هر کاری را برای تبدیل ترکیه دموکراتیک ، به یک دیکتاتوری انجام داده است.

وب سایت LISTVERSE در مطلبی به ده موضوع نگران کننده در مورد رئیس جمهور ترکیه اشاره کرده است.

 

10-  او ممکن است مسئول استفاده سلاح شیمیایی علیه کردها باشد

چندی پیش، رئیس جمهور سوریه بشار اسد به اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود مورد انتقادات شدید قرار گرفت. جامعه بین الملل در مورد این احتمال بسیار بحث و گفتگو کرد و همین سوء ظن به عنوان توجیه آمریكا برای شروع حمله نظامی و كمك به برخی از شورشیان سوری شد.اگرچه هرگز ثابت نشده که اسد علیه مردم خود از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است ، اما بسیاری هنوز هم او را گناهکار می دانند. متأسفانه ، او تنها رهبر خاورمیانه نیست که اخیراً مورد اتهام قرار گرفته است.

رئیس جمهور اردوغان ترکیه مدتهاست که از هر طریق ممکن با کردها می جنگد. اگرچه او در گذشته سعی کرده تا با آنها مذاکره کند ، اما بیشتر آنها را تروریست می نامد. او آنها را دستگیر می کند و در حالی که تمام تلاش خود را می کند تا بتواند به طور دائم حقوق و قدرت آنها را از بین ببرد وانمود می کند آنها را دوست دارد.در سال 2011 ، اردوغان مشکوک به استفاده از سلاح های شیمیایی در حمله به یک روستای کردنشین بود و البته او آن را انكار كرد.

9-او چند بار به اهداف آمریکایی حمله کرده است

روابط اردوغان با غرب بسیار عجیب است. از یک طرف ، او اتحاد استراتژیک زیادی با کشورهای غربی دارد. از سوی دیگر دوست ندارد که غرب دائماً او را در مورد حقوق بشر ، دمکراسی و خودداری از نسل کشی علیه کردها سرزنش کند. وی در دو نوبت به واشنگتن دی سی سفر کرد تا با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صحبت کند. به نظر می رسید اوضاع در ابتدا خوب پیش می رود. با این حال ، در هر دو مورد ، اردوغان دستور داد که به معترضان خود که اعتراضات مسالمت آمیزی در خاک آمریکا داشتند، حمله شود.

چند تن از این اتباع ترکیه در دادگاه های آمریکا به ضرب و شتم متهم شده اند. البته اردوغان با عصبانیت از کل سیستم دادگاه آمریکا، واکنش نشان داد. اگرچه کاخ سفید شاید به دلایل دیپلماتیک در مورد اقدامات امنیتی اردوغان صحبت نکرده اما واکنش سیستم دادگاهی آمریکا نمی تواند این مسئله را روشن تر کند که ایالات متحده نسبت به آن نوع رفتارها چه احساسی دارد.

اردوغان همچنین باید مراقب نحوه برخورد با خود باشد. به تازگی ، او به گونه ای صحبت می کند که وی را به دشمن همپیمانان غربی خود تبدیل می کند. اگر اردوغان خود را از شرکای استراتژیک ترکیه جدا کند ، ممکن است به مدت طولانی در عرصه سیاست بین الملل تنها شود

 

8-او می خواهد آمریکا یک مخالف سیاسی را اخراج کند

اردوغان به خاطر اینکه هر کاری برای ساکت کردن مخالفان انجام می دهد، مشهور است. از نظر او ، هر کسی که کاملاً با او موافق نیست ، به طور پیش فرض مخالف است. وی همچنین به دلیل تعلیق گذرنامه های افراد با هدف مجبور کردن آنها به بازگشت به ترکیه برای مجازات یا حتی تهدید خانواده هایشان در ترکیه معروف شده است. غالباً این اتفاق برای هرکسی که اعتقاد به پیروی از قانون برای دموکراسی رخ می دهد و این افراد به عنوان شرورترین دشمن ممکن دیده و باید به هر قیمتی نابود شوند.

بدترین کابوس اردوغان مردی به نام فتح الله گولن ، روحانی اسلامگرایی است که در مجموعه کوچک خود در پنسیلوانیا زندگی می کند. گولن از اردوغان که زمانی دوست وی بود، مخفی شده است.با وجود زندگی در ایالات متحده ، گولن تأثیر زیادی در ترکیه دارد. در نتیجه ، اردوغان سال ها تلاش کرده است که آمریکا گولن استرداد کند.اردوغان در این راه ناموفق بوده است زیرا ایالات متحده بدون دلیل جنایی معتبر ، که دولت ترکیه تاکنون نتوانسته است ارائه دهد ، گولن را استرداد نخواهد کرد.

 اردوغان پس از کودتای ناموفق سال 2016 گولن برای آن مقصر دانست. رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای استرداد گولن در این زمینه بود ، اما دولت ایالات متحده درخواست او را رد كرد.

 

7-او به شورشیان سوریه کمک کرد تا منطقه ای را تصرف کنند ، زیرا او واقعاً از کردها متنفر است

دولت ترکیه که توسط اردوغان اداره می شود در سوریه مشکلات زیادی ایجاد می کند. در آنجا ، او به شورشیانی کمک می کند که  برخی از آنها به همان اندازه داعش بد هستند یا در مقطعی از داعش جدا شدند. اردوغان یک هدف خاص را در ذهن دارد. او از مردم کرد متنفر است و می خواهد به هر قیمتی آنها را از بین ببرد. تاسیس و به وجود آمدن هر شهر کردنشین تهدیدی برای تمایل او برای از بین بردن همه كردها تلقی می شود. بنابراین آنها باید متوقف شوند.

تلاش های وی اخیراً منجر به پشتیبانی از ارتش آزاد سوریه - یک گروه شورشی ناامید و خشن - به تصرف عفرین منجر شد. شهری که تقریباً به طور کامل کردنشین بود. بنا به گزارش ها در حین تصرف شهر ، توپخانه ترکیه هنگام فرار غیرنظامیان کرد از خشونت ها به سوی تپه های اطراف آنها را هدف قرار داد. اردوغان طوری عمل کرد که گویی پیروزی بزرگی در برابر شر حاصل شده است. او در تلاش برای تحقیر کردها، هر کرد را به عنوان یک تروریست یا شخص وابسته به تروریست ها توصیف کند.اردوغان متحد غرب است اما او علیه گروه های کردی تحت حمایت غرب می جنگد و حاضر است دیپلماسی را بسوزاند تا کار متنفرانه و مخرب خود انجام دهد.

 

6- امکان دارد کودتا علیه اردوغان نمایشی و در جهت تحکیم قدرت وی باشد

در جولای سال 2016 ، کودتا در ترکیه رخ داد. تانکها در خیابانها چرخیدند و بیش از 200 نفر قبل از پایان کودتا جان خود را از دست دادند. حداقل در ظاهر هدف کودتا دستگیری یا کشتن اردوغان بود.

اردوغان فتح الله گولن را که از دهه 1990 در ایالات متحده زندگی می کند مقصر دانست و ادعا کرد جناح های نظامی وفادار به گولن با وی برای تصاحب این کشور همکاری کرده اند. پس از تماس های فوری برای استرداد وی ، گولن با رسانه های آمریکایی صحبت کرد و گفت که وی معتقد است که کودتا ممکن است توسط خود اردوغان انجام شده باشد. انگیزه این ادعا در مورد رئیس جمهور ترکیه تقویت قدرت وی و آسانتر شدن مجازات رقبای سیاسی مانند گولن بود.

ممکن است این اتهام هرگز به اثبات نرسد. با این حال ، گولن گفت که کودتاهای گذشته بهتر برنامه ریزی شده و بهتر به مرحله اجرا درآمده اند ، و همین باعث شده تا وی اعتقاد داشته باشد که رویداد 2016 تنها به معنای واقعی کلمه شبیه یک کودتا بوده است و قرار نبود که موفق شود.خواه کودتا واقعی بود یا نه ، اردوغان از آن به عنوان فرصتی برای سرکوب شدید دشمنان سیاسی استفاده می کند.

 

5- او به طور بالقوه می تواند به سلاح های هسته ای دسترسی پیدا کند

هنگامی که کودتای سال 2016 به پایان رسید ، مردم نگران انباشت تسلیحات هسته ای بودند که ممکن بود به طور بالقوه به دست یک دیکتاتور خشن مانند اردوغان یا یک دولت جدید ناپایدار پس از کودتا بیفتد. دلیل این ترس پایگاه هوایی اینچرلیک (Incirlik) بود که در جنوب ترکیه واقع شده است.

اگرچه این پایگاه هوایی متعلق به ارتش ترکیه است ، اما توسط نیروی هوایی ایالات متحده ، نیروی هوایی سلطنتی (ارتش بریتانیا) و دیگران مورد استفاده قرار می گیرد. اینچرلیک بیشتر به عنوان پایگاهی برای انجام یورش به داعش در عراق و سوریه مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنوز هم ذخایر هسته ای ناتو و در حدود 50 بمب هیدروژنی B-61 را در خود جای داده است ، که می تواند خسارت قابل توجهی را ایجاد کند.

در جریان کودتا ، پایگاه به حالت قفل درآمد. این باعث شد بسیاری از مردم از استراتژی ناتو برای جلوگیری از دستیابی به قدرت بالقوه خصمانه و ناپایدار در دستیابی به تسلیحات هسته ای در این نوع شرایط ، سؤال کنند. اینکه آیا ناتو می تواند روندی را اجرا کند که توانایی استفاده از سلاح های هسته ای را قبل از تسلط بر پایگاه از بین برد؟

اگرچه اوضاع پس از کودتا تثبیت شد ، برخی از مردم هنوز نگران این هستند که هیچ راهکاری نمی تواند به اندازه کافی امن باشد. با وخیم تر شدن اوضاع ، این افراد بر این باورند که ناتو باید تمام سلاح های هسته ای را از منطقه خارج کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس مانند اردوغان نمی تواند آنها را بدست آورد.

 

4-او به طرز شدیدی با کُردهای ساکن ترکیه رفتار می کند

اردوغان ادعا می کند که فقط تروریست های کُرد را دوست ندارد و انکار می کند که می خواهد همه کردهای کشورش را دستگیر ، نابود یا تبعید کند. اما اعمال خودش مرتباً انگیزه های شوم او را آشکار می کند.

وی پس از کودتا ، بارها در ملاء عام ادعا كرد كه فرد مسئول این کار فتح الله گولن ، روحانی اسلامگرا است كه در آمریكا پناهنده شده است. با این حال ، اندکی پس از کودتا ، اردوغان از قدرت اضطراری خود برای سرکوب شدید کردهای که در ترکیه زندگی و دستگیری تعداد زیادی از مردم استفاده کرد.

برخی سیاستمداران کرد معتقدند که کودتایی نرم از سوی اردوغان روی آنها اعمال می شود. در سال 2015 ، یک سال قبل از کودتا ، یک حزب از کردهای ترکیه در مجلس این کشور کرسی های کافی به دست آورد تا به یک تهدید سیاسی واقعی تبدیل شود. حزب اردوغان حتی نمی توانست کرسی های کافی را برای اداره دولت به تنهایی بدون انتخابات دور دوم تأمین کند.

از زمان تلاش برای کودتا ، تقریباً 3000 سیاستمدار کرد دستگیر شده اند و تقریباً همه شهرداران شهرهای بزرگ کردنشین در ترکیه زندانی شده اند.  آیا اردوغان معتقد بود که همه این افراد در کودتا دست داشته اند؟ از نظر وی نه تنها بعید نیست بلکه حتی غیرممکن است که آنها با گولن همکاری نداشته باشند - مردی که هیچ دوستی با کردها ندارد.

 

3-اردوغان در حالی که خودش را با عثمانی ها مقایسه می کند، آمریکا را تهدید کرده است

اردوغان ممکن است یک دیکتاتور محبوب باشد اما تا حدودی متوهم است. او نمی فهمد که از قدرت نظامی و اقتصادی برای ادامه جنگ طولانی مدت علیه غرب برخوردار نیست. نفرت از کردها چنان روی داوری وی تأثیر گذاشته است که اردوغان را با متحدی مانند ایالات متحده درگیری می کند. یک دشمنی خطرناک پس از تصرف شهر کردی عفرین ، اقدامی که با هماهنگی ایالات متحده آمریکا همراه نبود.

اردوغان و متحدان شورشی وی در سوریه او دیدگاه های خود را در اوایل سال 2018 در شهر کردستان منبیج نشان دادند. ایالات متحده از این شهر برای آموزش جنگجویان کرد و عرب استفاده می کند. حتی اگر آمریکا آن را به طور موقت از دست بدهد ، به احتمال زیاد آنها می توانند فوراً آن را با یك نیرو عظیم نظامی بازپس بگیرند.

ارتش ترکیه با چند عملیات بلندپروازانه در خاورمیانه و افزایش عملیات نظامی در داخل کشور برای سرکوب مخالفان ، تحت فشار است. با توجه به اینکه ترکیه از نظر قدرت در نزدیکی امپراتوری عثمانی نیست ، اردوغان فقط چهره خود را مخدوش می کند.

 

2-رئیس جمهور اردوغان اعتراضات و رسانه ها سرکوب کرده است

اردوغان از کودتای 2016 برای تقویت هرچه بیشتر حکومت استبدادی خود استفاده کرده است و با سرعت بی نظیری موفق شده است. اول ، پارلمان را وادار کرد که به او اختیارات اضطراری بدهد تا با حکم خود حاکمیت را اداره کند. (پارلمان ترکیه تقریباً به طور کامل از سیاستمداران حزب اردوغان تشکیل شده است ، که وی آن را به شدت کنترل می کند.) پس از آن ، وی با دستگیری افرادی که در این کودتا دستگیر شده بودند دستگیری های گسترده ای انجام داد.

اردوغان همچنین بیش از 130 سازمان رسانه ای را تعطیل کرده است. او در روزهای اولیه نزدیک به 100 روزنامه نگار را دستگیر کرد. بسیاری این امر را مانند شکار جادوگران در قرون وسطی دانسته اند ، زیرا به نظر نمی رسد بتوان تلاش برای کودتا را با تعطیل کردن تقریبا تمام رسانه هایی که کاملاً با حزب حاکم موافق نیستند (یا دستگیری روزنامه نگاران که در همان طبقه قرار دارند) توجیه کرد.

 از زمان کودتا ، اردوغان همچنین تعدادی از معلمان و ده ها هزار نفر از کارمندان دولت را اخراج و در کل بیش از صد هزار نفر را بازداشت کرد. برخی از آنها ماه ها منتظر مانده اند که تفهیم اتهام شوند. بنابراین انتظار محاکمه ای عادلانه یا سریع وجود ندارد. دمکراسی در ترکیه به سرعت در حال ناپدید شدن است. حتی اعتراض مسالمت آمیز نیز ممنوع است. قدرت اضطراری که به وی اجازه می دهند از این طریق حکومت کند ، به احتمال زیاد به طور نامحدود تمدید خواهد شد.

 

1-او ممکن است رئیس جمهور دائمی و دیکتاتور شود

گرچه ترکیه کشوری بود که با احزاب سیاسی متعدد اداره می شود، اما اردوغان تمام تلاش خود را انجام می دهد تا به یک دیکتاتور تبدیل شود. حزب وی شعاری را می دهد که ترجمه آن "یک حزب" یا "حكومت یک نفره" می شود. كسانی كه به اردوغان وفادار هستند ، معتقدند كه فقط حزب سیاسی وی باید وجود داشته باشد.

 او اعضای حزب خود را منصوب می کند و به عنوان رئیس جمهور ، کلیه قضات و وزیران را انتخاب می کند. بنابراین وی کنترل کاملی بر ترکیه دارد و هیچ گونه شکی در مورد قدرت وی وجود ندارد. مرگ تنها چیزی است که می تواند او را برکنار کند. در سال 2017 ، یک همه پرسی در ترکیه به تصویب رسید که به اردوغان اجازه می دهد که ریاست جمهوری وی تا سال 2029 و تا زمانی که وی در انتخابات پیروز باشد ، ادامه یابد.

همه‌پرسی همچنین به رئیس جمهور قدرت بیشتری را به طور دائم (به جای آنکه در وضعیت اضطراریبدهد) داده است. حتی اگر اردوغان به نحوی از میان برود ، قوانین این کشور به گونه ای شکل می گیرد تا رهبر بعدی را به یک دیکتاتور تبدیل کند. خنثی کردن این امر تلاش سیاسی زیادی را در آینده به دنبال خواهد داشت. با وجود از بین رفتن هر نوع احتمال قیامی ، اردوغان به خوبی در راه رسیدن به حاکم ابدی ترکیه است.

منبع: LISTVERSE

ترجمه از محمد حسن گودرزی- روزنامه نگار حوزه بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار