تنش زدایی بین ایران و عربستان و تضعیف افراطی گری، آیا چنین است؟ | فراتاب
کد خبر: 10828
تاریخ انتشار: 25 مهر 1398 - 16:40
دکتر فلاحت پیشه:

فراتاب - گروه سیاسی: حشمت الله فلاحت پیشه در رابطه با وقایع اخیر منطقه ای و فرامنطقه ای که به شکلی ایران را تحت تاثیر قرار می دهند و با اشاره به بازخورد و فضای ایجاد شده درباره ایران و سخنرانی رئیس جمهوری در رسانه های دنیا، گفت: واقعیتی وجود دارد این است که جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به فتنه آمیزشدن  تحولات منطقه هوشیار باشد. در توضیح بیشتر این مسئله وی به ماجرای حمله به آرامکو و جوسازی های پس از آن اشاره کرد و افزود: اتفاقی که در سازمان ملل متحد شکل گرفت؛ این بود که آمریکایی‌ها و دشمنان ما سعی کردند و موضوع آرامکو را به موضوع برجام ربط دهند و از یک فضای نظامی برای تضعیف موقعیت دیپلماتیک ایران در برجام استفاده کنند و مانع از این بشوند که حرف های حقانی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران شنیده شود و در عین حال فضای اتهامی علیه ایران شکل بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در یک مقطعی آمریکا و کشورهای اروپایی سعی خواهند کرد که سیاست‌های استغنا را در پیش بگیرند ،تاکید کرد: غربی ها می خواهند ایران را به گونه دیپلماتیک تحت فشار قرار دهند و این دوران، دوران گذار است؛ باید مانع از این بشویم که در این دوران گذار ،یکسری تحولات ناامن ساز منطقه به رفتارهای جمهوری اسلامی ربط پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در تشریح انفعال و بی عملی اروپایی ها، با بیان اینکه در موضوع برجام نباید منتظر اروپایی ها باشیم، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که برجام سه ضلع اصلی دارد؛ جمهموری اسلامی، چین و روسیه و خود آمریکا ؛اروپایی ها یک بازیگر خنثی در برجام بودند.فلاحت پیشه با بیان اینکه هر روز جنبه خنثی حضور اروپایی ها در برجام بیشتر مشخص می شود، مطرح کرد: اروپایی ها سعی شان بر این بود که روز به روز طرح های خودشان را برای راضی کردن ایران قبل از طرح با ایرانی ها با خزانه داری آمریکا تطبیق دهند.

فلاحت پیشه همچنین با اشاره به  حمله موشکی اخیر به نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ گفت: در زمانی که مشخص شده بین ایران و عربستان باید میانجیگری و تنش زدایی صورت بگیرد این اقدامات انجام می شود و در این رابطه جریان های افراطی وجود دارد اما توان میدانی جمهوری اسلامی به گونه ای است که می تواند آن ها را شناسایی و از اقدام خود پشیمان کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که روند تنش زدایی بین ایران عربستان آغاز شده است و سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران بخشی از این جریان محسوب می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:دنیای اسلام از اختلاف بین کشور های مسلمانی همچون ایران و عربستان ضرر می کند اگر این دو کشور به سمت تنش زدایی حرکت کنند موجب تقویت جریان عقلانی و تضعیف جریان افراطی خواهد شد.

 

نظرات
آخرین اخبار