پیش نویس پرونده ثبت جهانی اورامانات به یونسکو ارسال شد | فراتاب
کد خبر: 10783
تاریخ انتشار: 20 مهر 1398 - 21:00
مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات:
مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گفت: با تکمیل کارهای مطالعاتی ثبت جهانی به همت کارشناسان پایگاه و دفتر ثبت جهانی وزارت میراث و براساس فرم‌های استاندارد جهانی پرونده اورامانات برای بررسی و انجام مقدمات ثبت جهانی ارسال شد.

فراتاب-گروه کردستان: پویا طالب نیا با اشاره به اینکه ۸۰ کارشناس و متخصص در حوزه‌های مختلف کار جمع‌آوری این پرونده را انجام دادند، اظهار داشت: این مطالعات در قالب مردم شناسی، باستان شناسی و تاریخ، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی، هوار نشینی و در سایر زمینه‌های مرتبط با پرونده انجام شده است.

وی اظهارداشت: ثبت جهانی اورامانات گامی بلند برای توسعه منطقه غرب است و بدون تردید با این اقدام، اورامانات از حمایت‌های سازمان جهانی یونسکو بهره‌مند می‌شود.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در ادامه با تاکید بر لزوم انجام حمایت‌های بیشتر مدیران استان‌های کردستان و کرمانشاه در روند نهایی شدن ثبت جهانی، تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای ساماندهی بافت‌های باارزش و همراهی مردم و رسانه‌ها را در این میان تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: مدیران کل میراث فرهنگی استان‌های کردستان و کرمانشاه همراهی و حمایت مستمری در این خصوص داشته‌اند.

طالب نیا، با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهوری برای ثبت جهانی اورامان، از لزوم همراهی مدیران استانی برای تحقق این مهم خبر داد.

وی با بیان اینکه ارسال پیش‌نویس هیچ ضمانتی برای ارسال کل پرونده در بهمن ماه ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: تکمیل نهایی پرونده مستلزم حمایت مدیران ارشد کشوری و استانی از موضوع ثبت جهانی اورامانات است.

به گزارش ایرنا، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه اورامانات در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد. 

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است. 

 

نظرات
آخرین اخبار