کد خبر: 10765
تاریخ انتشار: 19 مهر 1398 - 14:50
اسحاق جهانگیری:

فراتاب - گروه سیاسی: اسحاق جهانگیری که در خانه ی مطبوعات و به مناسبت مجمع عمومی سالیانه سخن می گفت، با اشاره به شرایط اقتصادی ویژه ای که کشور در آن قرار دارد به انتقاد از جریاناتی پرداخت که غیر منصفانه دولت را ناکارآمد قرار می دهند، وی با سیاسی خواندن این انتقادات و با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای تثبیت وضعیت اقتصادی، در ادامه افزود: اگر در هر نقطه‌ای از بخش‌های اقتصادی کشور دست بگذاریم، کارنامه دولت تدبیر و امید با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که «من در دولت‌های گذشته نیز مسئولیت‌هایی برعهده داشته‌ام»، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۴ وقتی دولت آقای خاتمی به آقای احمدی‌نژاد تحویل داده شد تقریبا برداشتمان از میدان پارس جنوبی با قطری‌ها مشابه بود، اما در سال ۱۳۹۲ که آقای روحانی دولت را از آقای احمدی‌نژاد تحویل گرفت میزان برداشت قطر از یک میدان مشترک دو برابر ایران بود؛ در آن سال ایران حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کرد، اما قطری‌ها نزدیک به ۵۵۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌کردند. اگر این میزان اختلاف را به ازای هر مترمکعب در ۲۰ سنت ضرب کنیم متوجه می‌شویم که چند ده میلیارد دلار پول از جیب ملت ما به جیب دیگران رفته است.

وی با بیان این‌که «امروز ایران در مقایسه با قطر برداشت بیشتری از میادین مشترک گازی انجام می‌دهد»، اظهار کرد: ظرف شش سال اخیر در برداشت از میادین مشترک به جایی رسیده‌ایم که امروز حدود ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز از این میادین برداشت می‌کنیم و ان‌شاالله تا پایان سال این میزان به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

جهانگیری ادامه داد: در میادین نفتی غرب کارون که عمدتا میادین مشترکی با کشور عراق است در سال ۱۳۹۲ روزانه ۷۰ هزار بشکه برداشت می‌کردیم اما امروز برداشت روزانه ما از این میدان نفتی ۳۵۰ هزار بشکه در روز است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به میزان گازرسانی در کشور و همچنین صادرات منابع نفتی و گازی طی سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: این در حالی است که از شش سالی که از عمر دولت گذشته است چهار سال و نیم آن کشور در تحریم بوده و ما استفاده از منابع خارجی و فاینانس را نداشتیم، بلکه دستاوردهای حاصل شده تنها با تدابیری بوده که اندیشیده شده است.

وی با اشاره به میزان گازرسانی به روستاها طی شش سال گذشته اظهار کرد: تعداد روستاهایی که از ابتدای انقلاب تا پیش از سال ۱۳۹۲ گازرسانی به آنها انجام شده بود ۱۴ هزار روستا بود، اما امروز این تعداد به حدود ۳۰ هزار روستا رسیده است. برای این کار نیز اجازه استفاده از یک ریال از بودجه را نداشتیم بلکه مدیران براساس تجربه و دانش‌شان تدبیری اتخاذ کردند که طی آن با صرفه‌جویی که از طریق گازرسانی به روستاها در سوخت مایع ایجاد شد و درآمدهای حاصل از صادرات این میزان صرفه‌جویی، منابع مورد نیاز گازرسانی به روستاها تامین گردید در غیر این صورت اگر چشم‌انتظار بودجه دولتی می‌ماندیم معلوم نبود که تعداد روستاها دارای گاز امروز چقدر بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تشدید جنگ روانی آمریکایی‌ها علیه ملت ایران طی سال‌های اخیر، ادامه داد: آمریکایی‌ها واقعا فکر می‌کردند که با جنگ اقتصادی همزمان با جنگ رسانه‌ای که آغاز کرده‌اند، می‌توانند کشور را تا سال ۱۳۹۷ زمین‌گیر کنند؛ آن‌ها بی‌حساب نمی‌گفتند که حتما کاری می‌کنیم که مردم ایران جشن ۴۰ سالگی خود را نبینند بلکه فکر می‌کردند حتما چنین اتفاقی می‌افتد و آن شک روانی که در ابتدای سال قبل رخ داد مقداری شرایط کشور را متلاطم کرد، اما امروز جهت شاخص‌های اقتصادی کشور روبه بهبود شده است.

وی ادامه داد: نمی‌گوییم وضع مردم خوب شده است، اما اقتصادی که می‌خواستند متلاشی شود امروز به نقطه‌ای رسیده است که در حال ایجاد شغل است و تورم خود را کنترل می‌کند. امروز اقتصاد کشور در حال جذب سرمایه‌گذاری است و جهت شاخص‌های مختلف آن رو به بهبودی است، بنابراین باید از شرایط و اقتصاد کشور شجاعانه دفاع کرد.

 

نظرات
آخرین اخبار