درون آینه‌ی روبه‌رو چه می‌بینی؟ | فراتاب
کد خبر: 10753
تاریخ انتشار: 18 مهر 1398 - 19:10
اولین سخنرانی اردوغان پس از آغاز تجاوز به شمال سوریه
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه به عملیات نظامی در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که ترکیه مصمم به مبارزه با «تروریسم» است.

فراتاب - گروه بین‌الملل: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه به عملیات نظامی در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که ترکیه مصمم به مبارزه با «تروریسم» است. 

وی خاطر نشان کرد: کیه برای از بین بردن تهدیدات اقدام کرده است؛ بسیاری از تهدیدات داخلی و خارجی ترکیه را در بر گرفته است؛ از تلاش برای کودتا تا حملاتی که از خارج مرزها صورت می‌گیرد.

اردوغان بدون اشاره به طرف خاصی، افزود: آنها اقدام به ایجاد داعش در نزدیکی مرز ترکیه کردند و سپس گروهک‌های YPG را ایجاد کردند... آنها به تروریست‌ها سلاح و تجهیزات دادند و گمان می‌کردند که ترکیه برای مبارزه با تروریسم به سخن دیگران گوش می‌دهد.

او با انتقاد صریح از کشورهایی که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرده‌اند، دولت عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «عربستان سعودی به جای انتقاد از ترکیه خود را در آیینه ببیند؛ چه کسی یمن را به این روز انداخته و هزاران نفر را در این کشور کشته است؟»

اردوغان به دولت مصر نیز اشاره کرده و گفت که رئیس‌جمهور مصر به هیچ وجه حق سخن گفتن در این باره را ندارد؛ چرا که به گفته اردوغان او دموکراسی را در کشورش کشته است.

او با بیان اینکه کشورهای اروپایی عامل صدور داعش به ترکیه بودند؛ افزود: «اگر اتحادیه اروپا همچنان عملیات نظامی ما را استعمارگرانه بداند؛ اقدام ما چندان دشوار نیست و ما مسیر ورود ۳.۶ میلیون پناهنده به کشورهای اروپایی را باز می‌کنیم.»

اردوغان گفت که ترکیه در حال مبارزه با تروریسم‌هایی است که یکی از اعضای ناتو را هدف قرار داده‌اند و اعضای ناتو نباید در قبال حملات این تروریست‌ها سکوت کنند. او مدعی شد که از زمان آغاز عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه ۱۰۹ تن از نیروهای کرد را کشته است.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه از تمام کشورها و احزاب داخلی ترکیه که از عملیات نظامی این کشور حمایت کرده‌اند؛ تشکر کرد و گفت که هدف ترکیه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

اردوغان همچنین مدعی شد که ارتش ترکیه اجازه تغییر بافت جمعیتی در منطقه را نخواهد داد و دولت آنکارا از تمامی کسانی که خواستار بازگشت به منطقه خود هستند از جمله چهار میلیون پناهنده سوری، حمایت می‌کند.

او تأکید کرد که به ارتش ترکیه اجازه آزار و اذیت کسی را در سوریه نخواهد داد اما هر کسی علیه ترکیه دست به سلاح ببرد، هدف قرار خواهد گرفت. اردوغان گفت که ترکیه نمی‌خواهد داعش برای بار دیگر در سوریه قدرت یابد، بلکه از اروپا می‌خواهد از ترکیه برای شکستشان حمایت کند.

رئیس‌جمهو ترکیه همچنین ادعا کرد که این کشور به اراضی هیچ کشوری چشم طمع ندارد و به زودی امنیت را از منبج تا مرز عراق برقرار خواهد کرد. اردوغان با رد اتهام دشمنی حزب عدالت و توسعه با کردها، گفت که این حزب کردها را به حاشیه نرانده است، بلکه ۱۹۱ تن از نمایندهای کرد پارلمان عضو حزب عدالت و توسعه هستند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه (دیروز) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

اردوغان با بیان اینکه اسم رمز این عملیات، «چشمه صلح» است، اعلام کرد که عناصر تروریستی «ارتش آزاد» سوریه نیز در این عملیات شرکت دارند. هدف ادعایی ترکیه، «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی ترکیه» است.

 

نظرات
آخرین اخبار