کد خبر: 1075
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 12:10
جوادی خبرداد
مدیرعامل شركت ملی نفت ایران گفت: شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب تا پایان خرداد ماه به تولید 3 میلیون بشكه در روز خواهد رسید و بر این اساس، تولید كلی ما با پیش از شروع تحریم ها برابر خواهد شد

به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، تولید نفت ایران پیش از تشدید تحریم ها بیش از چهار میلیون بشكه در روز بود كه در دوران تحریم به دو میلیون و 850 هزار بشكه كاهش یافت.امروز شركت ملی نفت ایران به نقل از جوادی اعلام كرد تا پایان خردادماه میزان تولید نفت ایران به دوران پیش از تحریم بازمی گردد.


ایران به دلیل اعمال تحریم های نفتی ناچار بود روزانه یك میلیون بشكه نفت خام صادر كند و به تبع آن میزان تولید خود را نیز كاهش قابل توجه دهد.
در زمان تحریم، با توجه به مصرف روزانه یك میلیون و 800 تا یك میلیون و 850 هزار بشكه نفت در پالایشگاه های داخلی و صادرات روزانه یك میلیون بشكه نفت، میزان تولید نفت ایران به دو میلیون و 850 هزار بشكه نفت خام در روز محدود شده بود.
اما پس از اجرایی شدن برجام(برنامه جامع اقدام مشترك) و آزاد شدن صادرات، ایران در نظر دارد میزان تولید نفت خود را به پیش از تحریم برساند و همچنین صادرات نفت خام خود را در دو مرحله یك میلیون بشكه دیگر افزایش داده و به دو میلیون بشكه در روز برساند.
وزارت نفت ایران بی درنگ پس از اجرای شدن برجام، دستور افزایش تولید و صادرات نفت را صادر و رایزنی ها را برای یافتن خریداران جدید و بازگرداندن مشتریان قدیمی آغاز كرد.
ركن الدین جوادی مدیرعامل شركت ملی نفت هفته گذشته به خبرنگار ایرنا گفته بود میزان تولید نفت ایران از مرز 3.5 میلیون بشكه در روز فراتر رفته است.
امروز نیز شركت ملی نفت ایران به نقل از جوادی اعلام كرد تا پایان خردادماه میزان تولید نفت ایران به دوران پیش از تحریم بازمی گردد.
وی همچنین گفت،تولید شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب (بزرگترین تولیدكننده نفت ایران) تا پایان خرداد ماه به 3 میلیون بشكه در روز خواهد رسید.
وی افزود: بدین ترتیب مجموع تولید نفت ایران با پیش از شروع تحریم ها برابر خواهد شد.
جوادی درباره قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: با توجه به اینكه آماده شدن قراردادهای جدید نفتی كه در حال تهیه برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت هستند، نیاز به زمان دارد، تصمیم گرفته شد شركت هایی كه علاقمند و صاحب صلاحیت باشند بر روی بخشی از میادین برحسب علاقه خود مطالعه كنند.
وی درباره نوع قرارداد این شركت ها، گفت: این شركت ها بدون ایجاد تعهد و براساس یك قرارداد محرمیت، با استفاده از تكنولوژی های موجود خود، نحوه توسعه میادین مورد نظر را مطالعه كرده و نتایج آن را در اختیار شركت ملی نفت ایران قرار می دهند.
جوادی ادامه داد: در همین راستا اخیرا تفاهمنامه ای با شركت وینترسهال (Wintershall) آلمان امضا شد و براساس این تفاهمنامه شركت آلمانی از حدود یك ماه آینده، مطالعات خود را روی چهار مخزن نفتی واقع در غرب ایران آغاز می كند.
معاون وزیر نفت درباره تفاهمنامه های مطالعاتی آتی، گفت: ما آمادگی داریم تفاهم‎نامه‎های مطالعاتی را برای تمامی میادینی كه در كنفرانس تهران اعلام شده است، با شركت های علاقه‎مند امضا كنیم.
وی در ادامه با تشریح وضعیت میدان گازی فرزاد B، افزود: با هندی ها براساس توافقات گذشته در حال پیش بردن مذاكرات هستیم و اگر در زمان بندی تعیین شده، بتوانند مباحث فنی و تجاری خود را نهایی كنند، قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B امضا خواهد شد.
معاون وزیر نفت اظهار امیدواری كرد در سال جاری میلادی این قرارداد امضا شود.

نظرات
آخرین اخبار