کد خبر: 10713
تاریخ انتشار: 17 مهر 1398 - 14:10
وزارت صمت، نمایندگان و اعضای انجمن صنعت تایر ایران بررسی می کنند

فراتاب - گروه اقتصادی: مدتی است که اخبار گوناگونی در رابطه با توزیع لاستیک های تاریخ مصرف گذشته به گوش می رسد، اخباری که مسئولان وزارت صمت، نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون عمران و بخشی از رانندگان را وادار یه جهت گیری و اظهارنظر نموده است.

به گفته ی کارشناسان، تاریخ استفاده از تایر از زمان تولید تا انقضاء حدود ۵ تا ۶ سال است، اما ممکن است یک تایر را فردی تا ۸ سال هم استفاده کند، اما در صورتی که حتی تایری در صندوق عقب خودرویی باشد و به عنوان زاپاس مورد استفاده باشد یا حتی اساتفاده نشده باشد عمر مفید آن ۵ سال است و پس از این تاریخ برای استفاده قابل اعتماد نیست.

عضو انجمن صنعت تایر ایران پیشتر گفته بود،  حتی یک سال از تاریخ مصرف تایر باقی مانده باشد نباید این تایر را تهیه کرد، افزوده بود، در تولید تایر‌های ایرانی برگه ضمانت نامه همراه با تاریخ تولید و انقضاء موجود است و در صورتی که خریدار به مشکلی برخورد کند می‌تواند پیگیر آن شود، اما معمولا لاستیک‌های وارداتی این برگه گارانتی را ندارند. البته در گذشته فقط نمایندگی‌های مجاز به واردات تایر اقدام می‌کردند، اما با افزایش نرخ ارز سایر واردکنندگان نیز اقدام به واردات تایر کردند و گاهی نیز تایر‌های استوک وارد کشور کردند. البته استوک نه به معنی دست دوم به این معنا که لاستیک زیر باران یا آفتاب مانده و فرسوده شده است یا با دقت فنی انبار نشده است. از نظر او به عنوان یک کارشناس، شرایط نگهداری در کیفیت لاستیک بسیار موثر است این در حالی است که برخی تجار به دلیل ارزانی به این مهم توجه نمی‌کنند و تایر‌های ارزان قیمت استوک را از امارات وارد کشور می‌کنند.

 در این رابطه، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تایید سخنان عضو انجمن صنعت تایر ایران، تأکید کرد که بازیافت لاستیک‌ها و یا استفاده از لاستیک‌هایی که کارایی خود را از دست داده‌اند، خطرناک بوده و باید نظارت جدی بر این بخش اعمال شود.

سیداحسن علوی در گفت‌وگو، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توزیع لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار اظهار داشت: پیش از این و در سال‌های پیش اخباری در خصوص این موضوع مطرح بود، از سوی دیگر عده‌ای لاستیک‌ها را برده و بر روی آن‌ها عاج می‌گذاشتند و پس از بازیافت برای مصرف دوباره به بازار عرضه می‌کردند.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه اظهار کرد: این امر بسیار خطرناک است و می‌تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد. باید با دقت عمل، نظارت جدی بر این موضوع شود تا اجازه بازیافت لاستیک یا توزیع لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته داده نشود.

نماینده مردم سنندج در مجلس در ادامه تأکید کرد: استفاده از لاستیک‌هایی که کارایی خود را از دست داده‌اند بسیار خطرناک است. بنده اطلاعات دقیقی تاکنون در این زمینه به دستم نرسیده است اما این موضوع را دنبال می‌کنیم.

 

نظرات
آخرین اخبار