کد خبر: 1067
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 14:09
نامه هایی از سارایوو (2)
باشارچیا( Baščaršija) نام بازار قدیمی سارایوو است که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است .برای توریست های خارجی بسیار مهم است که در کنار نماد بازار که سبیل (sebilj )نام دارد ،بایستند و عکس بگیرند چرا که چشمه ی جوشانی در خود نهفته است و با چندین انشعاب به بیرون

 فراتاب - ریحانه تهامی: باشارچیا  (Baščaršija) نام بازار قدیمی سارایوو است که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده استبرای توریست های خارجی بسیار مهم است که در کنار نماد بازار که سبیل (sebilj) نام دارد، بایستند و عکس بگیرند چرا که چشمه ی جوشانی در خود نهفته دارد و با چندین انشعاب به بیرون هدایت شده که تجمع کبوتران به دور آن، زیبایی آن منطقه را دو چندان کرده استاین قسمت قدیمی دارای سنگ فرشهاي بسيار زيبایی است كه خانم ها به سختي ميتوانند با كفش هاي پاشنه بلند بر روي ان قدم بردارند.

یکی از تفریحات من پیاده روی عصرانه در این بازار قدیمی است و البته پیاده روی بدون خرید امکان ندارد.اين محوطه از نظر تاريخي داراي قدمت بسيار و ارزشمند استاز آنجا ميتوان قدم زنان به كوچه پس كوچه هاي تودر توي ان سرك كشيد مخصوصا زمانی که هوا آفتابی باشد  بسیار دلچسب تر می شودمی توان به مغازه هايي كه اثار سنتي خود را همانجا درست و به فروش ميرسانند نگاهي انداخت.

اشياي سنتي اين شهر قرابت بسياري با اثار كشور تركيه دارد آن هم باز بخاطر تسلط عثماني بر اين کشور استمغازه هايي كه از درونشان صداي زدن ضربه هاي مكرر بر روي مس همچون نواختن آهنگي طنين انداز مي شوداز همين مكان ميتوان قهوه خوري هاي بسيار زيبا که نشان دهنده ی فرهنگ قهوه خوری آنان است و همچنين تابلوهاي مسی منقش به نماد سارايوو كه به سوغات بوسني معروف است را خريد. همچنین مغازه هایی از اثار سنتي و پشم مرغوب بوسني هم جلب توجه میکند.

سرک کشیدن به کوچه پس کوچه ها این بازار تمامی ندارد .چراکه هر کوچه برای خود جذابیتی منحصر به فرد دارد.در یکی از همین کوچه ها مسجدی با نام قاضی خسرو بیگ (سردار سپاه عثمانی) را میبینید که از موقوفات آن می توان علاوه بر مسجد که هر روز نماز پنج گانه در آن برگزار می شود. مدرسه ی اسلامی، کاروانسرا را نام برد. باشارچیا و هر یک از کوچه های آن سراسر زندگی، امید، نشاط و آرامش است. نکته ی بسیار حائز اهمیت این است که شما هرگز ساختمان مدرنی را در این محوطه نمی بینید چرا که هیچ فروشنده و مغازه داری هرگز اجازه ی مدرن کردن مغازه ی خود را ندارد  نمای این مغازه های سنتی  با  چوب ساخته شده که جلوی هر مغازه نیمکت چوبی چسبیده به آن است که میزبان خستگی هر رهگذر است به همین خاطر باشچارشیا همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است موردی که کمتر در ایران آن را مشاهده میکنیم.

اما براي همه ي توريست ها بازار قديمي مسقف سارايوو جذاب تر استبازاري با قدمت چند صد ساله که مرا یاد بازار بزرگ تهران میاندازد. اين بازار داخل همان محوطه ي قديمي است كه همچنان مغازه های کوچک با فروش اجناس مدرن فعاليت ميكنندامکان ندارد شما وارد این بازار بسیار زیبا شوید اما خریدی نکنیداما موقع خرید به هیچ وجه دلتان را برای چانه زدن صابون نزنید چراکه در فرهنگ این مردمان چیزی به نام چانه زدن وجود ندارد. گرچه خیالتان از بابت قیمت راحت باشد چون همه جا اجناس به قیمت ثابت فروخته می شود.

 

 

نظرات
آخرین اخبار