هفت دهه بلاتکلیفی سیستماتیک ورزش اول ایران! | فراتاب
کد خبر: 10664
تاریخ انتشار: 13 مهر 1398 - 20:00
حسن یوسفی افشار از ناگفته های کشتی می گوید:
حسن یوسفی افشار پس از انتخاب به عنوان رئیس انستیتو فدراسیون کشتی، توضیحاتی راجع به برنامه هایش جهت سیستماتیک کردن ورزش اول کشور داد.

فراتاب - گروه ورزش: حسن یوسفی افشار با کارنامه ای نظیر قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی به عنوان کشتی گیر، پرورش قهرمانان جهان در باشگاه و حضور در رده های مختلف تیم های ملی به عنوان سرمربی و مربی و اعزام به کشور ایتالیا به عنوان مدرس، پس از انتخاب به عنوان رئیس انستیتو فدراسیون کشتی، توضیحاتی راجع به برنامه هایش جهت سیستماتیک کردن ورزش اول کشور داد.

 
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، یوسفی افشار در خصوص مشکلات تاریخی کشتی ایران گفت: طی هفتاد سال گذشته، بر خلاف کشورهایی که امور کشتی در آنها بصورت سیستماتیک مدیریت می‌شود، هیچگاه ورزش اول ایران تکلیف مشخصی نداشته و شیوه های انتخاب مربیان از باشگاه گرفته تا تیم های ملی، انتخاب ملی پوشان، شیوه های تمرینی و آماده سازی و ... حساب و کتابِ مشخصی نداشته و در این میان یا قانون مُدَونی وجود نداشته و یا اینکه قوانین، "همه فهم" نبوده و تغییرات خارج از قاعده را به خود دیده و به همین خاطر است که هیچ گروهی موفق به تدوین قوانینی مانا نشده تا گروه بعدی بتواند به ارتقای آن بپردازد و با تغییرات کلان در سطح مدیریت، همه برنامه های قبلی مردود اعلام شده و برنامه های جدید به کار گرفته شده است. در صورتیکه کشورهایی از جمله روسیه و امریکا کشتی را "سیستم محور" پیش می برند و اشخاص مجری سیستم هستند؛ نه "فرد محور"؛ که با رفتن یک شخص، کل برنامه ها از نو و به فراخور سواد و سلیقه افراد جدید، تدوین و اجرا شود!
وی در ادامه افزود: از آنجا که میزان موفقیت یک ورزش، تعداد مدال های طلای المپیک بشمار می رود، نباید فراموش کنیم که تعداد کل طلاهای المپیکی کشتی ما طی هفتاد سال، به اندازه تنها سه قهرمان روس است و متاسفانه معتقدم که کشتی ما با سالها پرداختن به حواشی، از اصل خود که آموزش و ارتقای سطح کشتی گیران و مربیان است، غافل مانده و در چنین فضایی، هر تیمی و هر تصمیم گیرنده ای با برنامه های سلیقه ای خود کار کرده و هیچ اسلوب و اساس مشخصی در کشتی ایران به چشم نمی خورده و نمی خورد؛ که امروز به تبعیت از آن بتوان کار را پیش برد و به همین خاطر است که همه روزه در دنیای مجازی شاهد انتقاد و گله های بی پایان مربی، کشتی گیر و ...از یکدیگر هستیم؛ چون هیچکس از برنامه ها خبر ندارد و هم تصمیم گیری ها و هم انتقادات، سلیقه ای است.
یوسفی افشار خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال چه کسی می تواند بگوید شیوه گزینش مربیان ملی طی هفتاد سال گذشته بر چه اساسی بوده است؟ ملاک و معیار چه بوده؟ ساختن شاگردان قهرمان؟ گذراندن دوره های تخصصی؟ قبولی و عبور و از فیلترهایی خاص که قابلیت و اجازه رقابت را به سایر مربیان هم داده؟ بی شک هیچکدام از موارد یاد شده، حکم به گزینش مربیان ملی در دهه های گذشته نداده است و هیچکس ملاک و معیاری مشخص و "همه فهم"، در این خصوص نداشته و ارائه نداده است و در طول تاریخ کشتی، سرمربی با هر شخص یا اشخاصی که احساس راحتی کرده، آنها را به عنوان کادر خود معرفی کرده است.
مربی دارای حکم درجه یک بین المللی اتحادیه جهانی کشتی گفت: چگونگی انتخاب ملی پوشان هم همواره به همین شکل بوده و از گذشته تا همین امروز، بی شمار هستند افرادی که معتقدند حق آنها در خصوص شیوه های انتخاب و انتصاب خورده شده است.
وی افزود: طی ساعت ها گفت و گو با جناب آقای دکتر علیرضا دبیر در خصوص چهار محور اصلی:
یک: چگونگی آموزش(در قالب های فنی و طراحی تمرینات) و گزینش مربیان از سطح باشگاه تا تیم های ملی
دو:چگونگی انتخاب سیستماتیک کشتی گیران ملی پوش و مربیان تیم های ملی
سه:چگونگی اجرای طرح همسان سازی تمرینات در سراسر باشگاه های کشور
 چهار:چگونگی ایجاد تعامل فنی میان مربیان رده های سنی مختلف تیم های ملی
صحبت کرده و طرح های از پیش تدوین شده را با حضور ایشان مورد بررسی قرار دادیم و به این جمع بندی رسیدیم که انستیتو کشتی قابلیت آن را دارد که قلب تپنده فدراسیون کشتی در امور علمی باشد و اشتیاق بالای جناب آقای دکتر دبیر در خصوص ورود علمی به مسائل، ما را هم دلگرم کرد که چنین پروژه سنگینی می تواند ضمانت اجرایی داشته باشد. البته نباید فراموش کنیم که "انقلاب" در امور علمی نیاز به حرکتی عظیم دارد و تا آستانه المپیک، "حفظ وضعیت موجود"، در دستور کار قرار داد تا تیم های ملی بابت تداخل در کارها، دچار مشکل نشوند.
یوسفی افشار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مهم ایجاد کسب درآمد پایدار برای فدراسیون کشتی است که باید با تحقیقات میدانی گسترده و بررسی های دقیق به این هدف مهم دست یابیم.
وی افزود: قطعا کشتی بعنوان ورزش اول و ملی کشور این پتانسیل را دارد که بتوانند از طرق مختلف درآمدساز باشد و این مورد در دستور کار ما در انستیتو کشتی قرار دارد.
رئیس انستیتو کشتی در پایان خاطرنشان کرد: از همینجا اعلام می کنم که دست تک تک خانواده کشتی را برای پیشبرد امور می فشارم و معتقدم با خرد جمعی می توان کارها را به نحو مطلوب تری پیش برد و آماده شنیدن نظرات تمامی دوستان هستم.
نظرات
آخرین اخبار