کد خبر: 10606
تاریخ انتشار: 10 مهر 1398 - 13:00
با همکاری تیم کاوشگر ایتالیایی و غار نوردان کرمانشاهی رتبه ی غارهای عمیق ایران جابه جا شد
غار نوردانی از ایتالیا با همکاری تیمهای داخلی غار نوردی به کاوش در غارهای کرمانشاه پرداختند

فراتاب- کرمانشاه  غار جوجار، با عمق کشف شده ی  ۱۳۲۰ متر به عنوان عمیق‌ترین غار ایران و در رتبه ۲۷ غارهای عمیق جهان است .با انجام عملیات  اکسپدیشن۲۰۱۹غار قیژه‌لان واقع در کوه‌پرآو به ژرفای ۷۶۳ متری دومین غار عمیق ایران پس از غارجوجار شناخته شده است،  غارپرآو قبلا در رتبه دوم ایران بود اکنون در رتبه سوم جای دارد.

 یوسف سورنی سرپرست تیم حرفه ای غارنوردی گفت: در روز دوم مهر ماه مصادف با روز غارهای پاک تیم ۶ نفر متشکل از غار نوردان ایرانی و ایتالیایی موفق شدند تا عمق ۷۶۳ متری غار قیژه لان را پیمایش کنند.

او افزود: سال گذشته در عملیات اکیدپشن 2018غار قیژه‌لان تا عمق منهای ۶۸۵ متری شناسایی شده بود و امسال در پی برنامه شناسایی و تکمیل اکتشاف سال گذشته، با نفوذ مجدد به داخل غار از فلات شمالی کوه‌ <پرآو >پس از تلاشهایی و نفس گیر چندین روزه رکورد ۷۶۳ متری بعنوان دومین‌غارعمیق‌ایران را جابجا کردیم.

وی خاطرنشان کرد که این ششمین سال از اجرای اکسپدیشن  است ، با حضور جان لوکا ، فرانچسکو و ماریا روزاریا از کشور ایتالیا ، علی دائی چین و بهرام کربلایی از ایران و بمدت ۷ روز از تاریخ بیست و هشتم شهریور لغایت دوم مهر ماه برگزار شد .

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار