کد خبر: 10601
تاریخ انتشار: 11 مهر 1398 - 17:00
چرایی افزایش آمار تصادفات و مرگ‌ و میر در جاده‌های اورامانات:
در پی تصادفات پی در پی در محورهای کرمانشاه به اورامانات عده ی زیادی از شهروندان جان خود را از دست میدهند و برای این مسئله باید چاره ای در خور توجه اندیشیده شود

فراتاب - کرمانشاه: این روزها کمتر پیش می آید کە رسانەهای محلی  و منطقه ای خبرهایی مبنی بر تصادفات و تلفات جادەای در خبرهای روزمرە خود مخابرە نکنند، جادە های اورامانات بی شباهت بە جادەهای جنگی و اضطراری نیستند، غیراستاندارد بودن این جادە ها، عدم ایمنی مطلوب خودروهای ساخت داخل و سرعت نامتعارف رانندگانشان منجر به اتفاقات ناگواری  همچون مرگ و جراحتهای غیرقابل جبران  می شود و این واقعیت را در برابر چشمان مسئولان قرار می‌دهد کە باید چارەای اندیشیدە شود  تا که وضعیت بیشتر از این بحرانی و لاینحل باقی نماند. مرگ شهروندانی کە خسارات هنگفتی بە نظام اجتماعی و پیکره ی اقتصادی کشور وارد می‌کند معضل بزرگی است برای از دست رفتن نیروی کار مولد و قشر جوان جامعه است به طوری که با مرگ این شهروندان در اثر این چنین سوانحی میلیاردها تومان به جامعه و نظام اقتصادی خسارت وارد می آید.

مسئولیت مدنی دولت و خودروسازان

 بنا بر قوانین مدون هر کسی نسبت به اعمالی که عمداً یا در نتیجه بی‌‌احتیاطی به جان یا سلامتی، مال یا آزادی، حیثیت و یا شهرت تجاری دیگری لطمه‌ای وارد کند، چه مادی و چه معنوی مسئول است و خسارت ناشی از عمل خود را نیز باید جبران کند.این جمله در قانون مسئولیت مدنی نیز آمده و تعریفی است در مورد مفهوم مسئولیت مدنی. دولت نیز مثل دیگر مردم نسبت به اعمالی که موجب زیان به شهروندان خود می‌شود طبق همین قانون مسئول است. جاده بعنوان مهمترین عامل بسترساز رانندگی مناسب باید از شرایط استاندارد های لازم برخوردار باشد چنانچه عدم رعایت استاندارد راه و جاده موجب حادثه گردد متولیان آن مورد پیگرد قانون واقع می شوند.

خودرو نقش بسیار مهمی در امنیت سرنشینان دارد و باید شرایط ایمنی مطلوب  در آنها رعایت شود  بسیاری از خودروها نباید مجوز خروج از کارخانه را بگیرند. اما متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی و توان خرید ضعیف بسیاری از شهروندان این خودروها در لیست آمار بالای متقاضیان ثبت نام قرار گرفته و همین امر هم منجر به تولید بیشتر می شود  این در حالیست که  صدمات و خسارات وارده بر سرنشینان در نتیجه عدم امنیت خودرو می تواند در مراجع ذیصلاح مورد پیگیری قرار گیرد و تولید کنندگان چنین خودروهایی مورد بازخواست قرار گیرند.

 فاکتورهای تعین کننده درحوادث جاده ای

بطور کلی فاکتورهای زیادی بر تصادفات جاده ای موثرند اصلی‌ترین این عوامل را می توان به چهار گروه تقسیم کرد جاده (ویژگی هندسی راه)، وسایل نقلیه (توانایی وسایل نقلیه، نقص فنی قطعات)، عوامل انسانی (خصوصیات راننده، رفتار راننده و توانایی فیزیولوژی و روحی راننده) و محیط (شرایط جوی) که این عوامل بصورت زنجیروار به یکدیگر متصل می باشند. انسان بعنوان راننده با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت احتیاط می تواند احتمال بروز حوادث را کاهش دهد.

وضعیت نامطلوب جاده ای در اورامانات

جاده کرمانشاه به روانسر و روانسر به منطقه اورامانات از محورهای پرتصادف استان کرمانشاه است از ابتدای سالجاری تاکنون چندین فقره تصادف مرگبار در جاده روانسر به پاوه اتفاق افتاده است که موجب اندوه اجتماعی در سطح منطقه و سوگ خانواده های زیادی شده است.

جاده هایی با کمترین ایمنی که  در شان اورامانات نیستند و به جاده های واصله ی بین شهری هیچ شباهتی ندارند و همین مسئله منجر می‌شود که نه تنها امار تصادفات صعودی باشد بلکه میزان مرگ و میر راهم دوچندان کند به طوری که در چند ماه اخیر زنگ خطرآمار تصادفات هولناک در این نواحی به صدا درآمده که حل آن نیازمند توجه جدی دولت است.

عدم چشم داشت مسئولین  به مطالبات مردمی

هرچند که برخی مسئولین به طورضمنی به وضعیت نامطلوب این جاده ها اشاره کرده اند به طور مثال استاندار کرمانشاه در سفر یک روزه خود به شهرستان پاوه در خصوص راه‌های ارتباطی شهرستان گفته بود که تنها مانع توسعه این مرز در شهرستان پاوه راه های نامناسب آن بوده است. سخنان بازوند  حاکی از این است که مسئولین استانی وضعیت این جاده‌ها  و مخاطراتش را زیر نظر دارند اما برای بهسازی این جاده ها اقدام جدی و در خور توجه ای صورت نداده اند در حالی که می شود از طریق گفتگو و رایزنی با وزیر راه و شهرسازی کشور  اعتماد سازی لازم انجام شده و اعطای اعتبار مورد نیاز برای بهبود این مهم انجام شود.

پیشتر شهاب نادری نماینده ی اورامانات در صحن علنی مجلس وزیر راه و شهر سازی را مسئول این تصادفات دانسته و از شکایت وی به نهادهای حقوقی و قضایی خبر داده و گفته بود: به طور حتم وزیر راه باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود درمنطقه اورامانات باشد. جاده روانسر به کرمانشاه و بسیاری از جاده های منطقه در شرایط کنونی به جاده های مرگ تبدیل شده اند و هر روز جان تعدادی از هموطنانمان را می گیرد و این مسئله تنها به دلیل بی مسئولیتی و سوء مدیریت مسئولان دولتی است وی همچنین از دیدارهای مکررش با وزیر راه و شهرسازی در سال های گذشته عنوان کرده بود که خواستار توجه به وضعیت بحرانی و نامناسب جاده روانسر به کرمانشاه شده  اما متأسفانه هیچ اقدامی برای رفع مشکلات این منطقه صورت نگرفته است.

او از تک بانده بودن اغلب جاده های اورامانات گفته و این مسئله را بر تشدید تصادفات جاده ای اثر گذار دانست، لذا بهترین راه  بهسازی این محورها جدا سازی محورهای رفت و برگشت از هم است و اصلی‌ترین دغدغه مردم شهرستان های اورامانات را رسیدگی ویژه و فوری دولت به این جاده های مرگ افرین دانست.

تشکلهای مردمی و ایجاد کمپین نه به سوانح جاده ای

در این راستا و در جهت حرکت‌های مدنی کمپینی متشکل از جوانان دلسوز  باسواد و مطالبه گر اورامانات به نام کمپین نه به سوانح جاده ای تشکیل شد که هدف خود را کاستن از میزان تصادفات و تلفات جاده ای اعلام نموده که به دنبال وصول مطالبات مردمی از مسئولین و آموزش‌های اجتماعی لازم جهت ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی در سطح اورامانات عنوان کرده اند.

نکته ی حائز اهمیت این است که گرچه با وجود استاندارد نبودن جاده های منطقه سرعت غیر مجاز هم عاملی انکار ناپذیر در بروز فاجعه است اما آیا در دیگر مناطق کشور هم وضعیت به همین منوال بغرنج  واسفناک است؟ آیا در نقاط مرکزی ایران شاهد سرعتهای غیر مجاز رانندگی در جاده ها نیستیم؟! دلیل فاحش اختلاف مرگ و میر در جاده های اورامانات هنگام وقوع حوادث شدید با سایر مناطق چیست؟ در حالی که به طور حتم میزان سرعت در جاده های استاندارد سازی شده و آزاد راه ها به مراتب هم بیشتر است. پاسخ می تواند همان  عوامل ذکر شده در بالا باشد که بی گمان مهمترین این عوامل همان عدم امنیت راهها و دو بانده نبودن جاده های اورامانات باشد.

 

نویسنده: سحر قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است 

نظرات
آخرین اخبار