کد خبر: 10543
تاریخ انتشار: 6 مهر 1398 - 18:40
عضو کانون عالی شوارهای اسلامی کار با تاکید بر اجرای صحیح خصوصی سازی در کشور از مسئولان خواست تا پاسخ بدهند کارگران کارخانه‌هایی که ۹ ماه حقوق نگرفته‌اند به کجا بروند تا هم انگ سیاسی به آنها نخورد و هم حق و حقوقشان را تمام و کمال دریافت کنند.

فراتاب-گروه اقتصادی:علی اصلانی با ابراز تاسف از روند خصوصی سازی شرکتها و کارخانه‌ها گفت: واگذاری شرکتها و کارخانه‌هایی نظیر هپکوی اراک و هفت تپه اهواز بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفت و خواستند الگوبرداری از شرکتهای اروپایی نظیر آلمان و کانادا کنند و استدلالشان کوچک سازی دولت بود ولی متاسفانه شرکتهای را به جای خصوصی سازی، خصولتی کردند.

وگذاری کارخانه‌ها با ارقام پایین

وی ادامه داد: در قانون اصل ۴۴ بندی بود که بر اساس آن ۵ درصد سهام کارخانه‌ها و شرکتهای واگذار شده را به کارگران بدهند تا کارگران با انگیزه بیشتری به کار و تولید بپردازند وکیفیت کالاها بالا برود و امنیت شغلی کارگران حفظ شود ولی بعدها به بهانه آنکه این کارخانه‌ها از طریق بورس واگذار نشده و دولتی بوده و به بخش خصوصی داده شده این ماده را حذف کردند. در حالی که قرار بود این شرکتها واگذار شوند تا شرایطشان بهتر شود و اگر ۳۰۰ هزار کارگر داشت ۶۰۰ هزار کارگر شود و اشتغال بیشتری به وجود آید.

اصلانی دلیل بروز مشکلات در کارخانه‌هایی نظیر هپکو و هفت تپه را در عدم اجرای صحیح خصوصی سازی دانست و گفت: اگر بند به بند قانون به درستی اجرا می‌شد امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم و سهامدارانی که این شرکتها را خریداری کردند نیروهای کار قدیمی خود را از کارخانه بیرون نمی‌کردند. نیت ما از واگذار کردن کارخانه‌ها به بخش خصوصی جز این بوده که به پیشرفت و بهره‌وری برسند؟چرا بیشتر این شرکتها با ارقام پایین واگذار شدند بدون آنکه اموالشان صورتجلسه شود و نیروهای با سابقه و رسمی آنها را اخراج و بازخرید کردند؟

ضعف مدیریت دلیل رکود و مشکلات کارخانه‌ها

دبیرکانون شورای اسلامی کار البرز تصریح کرد: چرا حتما باید کارگران اعتراض کنند تا مشکل کارخانه را بفهمیم و به داد نیروهای کارش برسیم؟ در چند روز اخیر چه اتفاقی در هپکوی اراک افتاد که تولید مجددا راه افتاده و کارگران سرکار برگشته‌اند؟ دلیش را جز ضعف مدیریت چیز دیگری نمی‌دانم و معتقدم اگر ضعف مدیریت نبود تحریم‌ها هیچگاه بر ما اثر نمی‌گذاشت و کارخانه‌ای دچار مشکل و تعطیلی نمی‌شد.

وی ادامه داد: جامعه کارگری از اول انقلاب وفاداری خود را در تمام عرصه‌ها و مراحل نشان دادند و اثبات کردند و مسئولان هم این را می‌دانند. وقتی کارگران یک شرکت ۹ ماه حقوق نمی‌گیرند و به همه دستگاهها سر می‌زنند و نتیجه نمی‌گیرند داد خود را به امام جمعه شهر و استانداری می‌برند اما می‌بینیم که گاهی به خاطر مطالبات صنفی خود سرزنش می‌شوند. از مسئولان می‌خواهیم پاسخ بدهند کارگری که ۹ ماه حقوق نگرفته به کجا برود تا هم انگ سیاسی به او زده نشود و هم حق وحقوقش را تمام  وکمال دریافت کند.

معیشت کارگران شوخی بردار نیست

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پایان با بیان اینکه کارگران به دلیل داشتن قرارداد موقت کار و ترس از اخراج هر سختی کاری را تحمل می‌کردند، گفت: امروز معیشت کارگران شوخی بردار نیست و شرایط زندگی به شکلی است که کارگران معیشت خانواده‌هایشان را بر قراردادهای کارشان ترجیح می‌دهند و نمی‌توانند ماه‌ها حقوق نگرفتن را تحمل کنند.

پیش از این مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار دلیل تشدید مشکلاتکارخانه هپکورا عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام و عنوان کرده بود در مصوبات ستاد تسهیل و رفع  موانع تولید مقرر شد تا وزارت راه و شهر سازی با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به عقد قرارداد خرید ۲۴۰۰ دستگاه ماشین آلات هپکو اقدام کند و این مهم باید صورت پذیرد تا مشکلات حل و فصل شود./ایسنا

 

نظرات
آخرین اخبار