کد خبر: 10482
تاریخ انتشار: 6 مهر 1398 - 16:27
تاسف و اعتراض اهالی فرهنگ به تعطیلی یک دانشگاه در کرمانشاه
دانشگاە فرهنگ و هنر کرمانشاە با بیش از هزار دانشجو بە علت عدم تسریع در پروسەی خصوصی سازی رسما تعطیل شد

فراتاب- کرمانشاه: دانشگاە فرهنگ و هنر کرمانشاە  در سال 1380 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس و فعالیت خود را تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینی با مساحت 1400 متر مربع آغاز نمود. پذیرش دانشجو در ۱۶ رشته این دانشگاه و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی بود که بعدها به  24 کد رشته افزایش یافت و حدود ۵ هزار دانشجو را در رشته های فرهنگی و هنری جذب کرد.

اما چندی پیش در پی مصوبه شورای عالی اداری کشور اخباری مبنی بر انحلال و واگذاری برخی از دانشگاههای کشور که زیر مجموعه وزارتخانه های دولتی بودند به گوش رسید. اصلی ترین علت این تصمیم تلاش برای کاهش بار مالی دولت بود و در همین راستا بلاخره این دانشکده منحصر به فرد و فعال نیز در شمار این دانشگاه‌ها قرار گرفت و در 31 شهریور 98  این دانشگاه به عنوان تنها مرکز آموزشی حوزه فرهنگ و هنر غرب کشور رسما از ادامه ی فعالیت منع شد. 

این مهم در شرایطی روی داد که کرمانشاە نهمین شهر پرجمعیت، و یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه در ایران است، که دارای جمعیتی بالغ بر ۹۴۶٬۶۵۱ نفر در سرشماری سال ۱۳۹۵است. این شهر بزرگترین شهر کردنشین کشور محسوب می‌گردد و مهم‌ترین شهر در منطقهٔ مرکزی غرب ایران است و از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌ شمار می‌رود  و از دیر باز تاکنون یکی از کانون های مهم فرهنگی و هنری کشور بوده است و دهها چهره برجسته نه فقط ملی و بلکه بین المللی را به کشور و جهانیان معرفی کرده است که از آن جمله می توان به شوالیه آواز ایران استاد شهرام ناظری، یا استاد چیره دست و بین المللی موسیقی ایران کیهان کلهر و دهها موسیقیدان، نویسنده، شاعر و ... اشاره کرد، اما با همه این اوصاف اینک دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه از فعالیت بازمانده است! 

چرایی تعطیلی

علت را که جویا شوی به مصوبه شورای عالی اداری کشور مبنی بر انحلال و واگذاری برخی از دانشگاههای کشور که زیر مجموعه وزارتخانه های دولتی هستند می رسیم  این در حالی است که  به گفته ی مسولین این مرکز دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه وابستگی چندانی به منابع مالی دولتی ندارد و پیرو سیستم درآمد -هزینه فعالیت می کرد با توجه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری آن و برگزاری بیش از ۷۰۰ رویداد فرهنگی و هنری طی سه سال گذشته نه تنها بار مالی برای دولت نداشت، بلکه در بخشی از مسئولیت های مربوط به دولت در حوزه‌های فرهنگی و هنری هم باری از دوش آن برداشت. با تعطیلی این مرکز بستر فراهم شده برای تعالی و شناخت استعدادهای فرهنگی و هنری و پرورش آنها در سایه بزرگان فرهنگی و هنری از بین رفته و غنای فرهنگی این شهر تاریخی به زیر سوال خواهد رفت.

سلیمی رئیس این دانشگاه در خصوص تعطیلی چنین گفت: پیرو مصوبه ی شورای عالی اداری کشور مبنی بر انحلال و واگذاری برخی از دانشگاه های کشور که زیر مجموعه وزارتخانه های دولتی هستند چون روند خصوصی سازی و واگذاری این مرکز از سوی مسئولین ذی ربط برای دانشگاه مذکور اجرا نشده است مجبور به تعطیلی آن شدیم، با تاسف فراوان برخی مسئولین با تصمیماتی عجولانه ‌و به دور از واقعیت این درخت پرثمر و اثربخش را از سر غفلت  پژمرده کردند و با تمام تلاشمان ما نیز نتوانستیم این مرکز دانشگاهی را حفظ کنیم و تعطیل شد ما از ظرفیت های دانشجویی، برای برگزاری برنامه ها و همایش های فرهنگی و هنری استفاده می کردیم و اگر این کار را هر نهاد دولتی دیگری می خواست انجام دهد، متحمل هزینه های زیادی می شد. با این حال  علیرغم ادعاهای مذکور دال بر دولتی بودن مرکز فرهنگ و هنرنه تنها باری برای دولت نبوده، بلکه باری هم از دوش دولت برداشته می شود.

او همچنین اظهار داشت: ما دو سال پیاپی برترین مرکز فرهنگ و هنر کشور شدیم و بین تمام دانشکده های علمی کاربردی های کشور چهاردهم شدیم و این رتبه هایی است که کرمانشاه کمتر به خود دیده هیچکس با این مرکز مانند یک مرکز علمی کاربردی برخورد نکرد. او با بیان اینکه شهر کرمانشاه تشنه رشته های فرهنگی و هنری است گفت: کرمانشاه شهر هنرمند پروری بوده و هنر در شهر کرمانشاه مانند نیازهای اولیه همیشه احساس شده مگر می شود شهری چون کرمانشاه با این پیشینه و بزرگانی که در تمام حوزه های فرهنگی وهنری دارد، به چنین مرکزی نیاز نداشته باشد. استانهایی چون تهران و اصفهان و استان های بزرگ دیگر به دلیل اینکه دانشگاه های ملی و حتی علمی کاربردی خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر دارند، از این موضوع آسیب نمی بینند و پس از تعطیلی این مرکز هیچ یک از دانشگاه های استان از ملی و پیام نور و ... رشته های این دانشکده را ندارند و خلا موجود انحلال این دانشگاه پر نخواهد شد.

وی از مقامات دولتی گله مندانه یاد کرد و گفت: اینکه چرا باید چنین مرکز دانشگاهی تعطیل شود، سوال مهمی است که نیازمند پاسخ مسئولین استان  است. ما به این مسئله ایراداتی را وارد می دانیم، مسئولین استانی نسبت به تعطیلی این دانشکده بی تفاوت نباشند ما زیر مجموعه وزارت ارشاد هستیم پس بیشتر به حمایت این ارگان در این خصوص نیازمندیم. همچنین انتظارمان از استاندار کرمانشاه به عنوان نفر اول استان، این است که با توجه به پتانسیل های ارزشمند این دانشگاه به آن توجه ویژه داشته و از ما حمایت لازم را داشته باشند ایشان می توانند با رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور رایزنی کنند که این دانشگاه به چرخه فعالیت برگردد و راهکار این موضوع این است که این مجتمع فرهنگی و هنری را به دانشگاه فرهنگ و هنر اختصاص دهند که این موضوع نیز در توان استاندار کرمانشاه خواهد بود.

چرا که ما عملاً دولتی نیستیم و تنها از یک مکان دولتی استفاده کردیم و حاضر بودیم اجاره مجتمع را هم پبپردازیم. وی با بیان اینکه سیستم ما درآمد هزینه بود، افزود: ما مشمول این مصوبه نمی شدیم چرا که ما نه تنها هیچ بار مالی برای دولت نداشتیم، بلکه بخشی از وظایف و مسئولیت دولت را بدون یک ریال بار مالی انجام می دادیم. مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه در چند سال اخیر نقش بسزایی در رشد و تعالی فرهنگ و هنر این استان داشت و همواره با برگزاری مراسمات، جشن ها، آیین ها، نشست ها، میزگردها و همایش ها و سمینارهای متعدد در عرصه فرهنگ و هنر این کهن دیار یکه تازی می کرد. 

ضایعه ای دردناک برای کرمانشاه

در همین راستا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه  هم در اولین سخنان خود از تعطیلی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه ابراز ناراحتی کرد و تعطیلی دانشکده را ضایعه ای دردناک برای استان دانست. وی افزود: کرمانشاه سرزمین فرهنگ و هنر است اما متاسفانه اینک دیگر فاقد دانشگاه فرهنگ و هنر است. فاضلی زاد که خودش هم سال ها قبل ریاست این دانشگاه را برعهده داشت، با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر در این استان منشا تربیت نیروی متخصص فراوانی در این حوزه بود، افزود: متاسفانه این دانشگاه قربانی نگاه کلی راجع به تعطیلی دانشگاه های علمی کاربردی شد. نباید همه را به یک چشم انگاشت و باید استان های محروم کشور را با نگاه ویژه تری دید چرا که این استان فاقد دانشگاه دیگری برای تربیت نیروی متخصص در این زمینه است  و با جدیت خواستار تجدید نظر مسئولان ملی در این ارتباط شد اما علی رغم این اظهار نظر و حمایت هایی که از این مرکز داشت، دیدیم که نهایتا مصوبه شورای عالی اداری کشور را به مرحله اجرا گذاشت و به مسئولین دانشکده مذکور ابلاغ کرد.

در این راستا بسیاری از نخبگان کرمانشاە  هم لب بە شکایت گشودە و در خصوص تعطیلی تنها مرکز فرهنگ و هنر کرمانشاە ابراز نارضایتی کردند در این میان فرهیختگانی چون محمدعلی سلطانی پدر تاریخ کرمانشاه میرجلال الدین کزازی، عبدالله جواری، خود را سوگوار تعطیلی این مرکز دانسته و به اهالی فرهنگ و هنر این استان تسلیت گفتند.

ورشکستگی فرهنگ و هنر در کشور

دکتر میرجلال الدین کزازی در خصو ص  این رویداد گفت: بستگی درِ دانشگاه فرهنگ و هنر ناب ترین نشانه و براترین برهان ورشکستگی فرهنگی و هنری است، در شهری که می تواند یکی از کانون های شکوفان و همایون فرهنگ و هنر ایران باشد. این رخداد زیانبارتر و اندوه خیزتر خواهد بود هنگامی که می بینیم که این دانشگاه کارنامه درخشانی دارد چراکه خود من در چندین همایش برگزار شده در این دانشگاه سخن رانده ام. چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی ایران عنوان کرد: در کشور ما دانشگاه های بسیاری وجود دارند که تنها کمی از دبیرستان بزرگتر هستند اما حتی کارکرد دبیرستان هم ندارند ولی این دانشگاه، دانشگاه پویایی بود و پویایی آن را به آشکار می دیدیم.

مهاجرت دانشجویان و علاقمندان به هنر

عبدالله جواری از اساتید و مشاهیر حوزه خوشنویسی استان کرمانشاه  از تعطیلی این دانشکده ابراز ناراحتی کرد و گفت: این دانشکده با تلاش زیاد تاسیس و راه اندازی شد و فعالیت‌های خوبی نیز ارائه کرد. وی با بیان اینکه تاسیس دانشگاه هنر یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بود، عنوان کرد: باعث تاسف است در کلانشهری چون کرمانشاه که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد، دانشگاهی که به زحمت زیاد راه اندازی شده برای صرفه جویی در هزینه ها به تعطیلی کشیده شود. این دانشگاه می توانست مانع کوچ و مهاجرت دانشجویان علاقه مند به فرهنگ و هنر و همینطور هنرمندان خوب کرمانشاهی به خارج از استان شود. ما گله مندیم از اینکه چرا مسئولین به این موضوع توجه نکرده اند. این رویداد منجربه متفرق شدن استعدادهای نوجوان ما خواهد شد ونگرانی ها رشد میکند که این عزیزان برای تحصیل به کجا می روند ما انتظار داشتیم مقاطع بالاتر  کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشکده راه اندازی شود نه اینکه به کلی تعطیل شود

چشم انداز پیش رو

با توجه  مطالب عنوان شده نتیجه این است که  دانشکده فرهنگ و هنر با ظرفیت های فرهنگی و هنری بسیار بالا بار مالی چندانی برای دولت نداشته و در قبال هزینه هایی که برای دولت داشته خدمات فراوانی ارائه داده و حتی در بخش های فرهنگی و هنری به عنوان بازوان دولت عمل کرده است از ادامه ی فعالیت باز مانده و این به دور از انصاف است که مسئولان مسئولان استان به ویژه مسئولان حوزه فرهنگ و هنر در مقابل این رویداد تاسف برانگیز سکوت کرده اند. لازم است مسئولین استانی و در راس آنها استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای کمک بازگشایی این مرکز و جلوگیری از مهاجرت دانشجویان بومی به سایر استانها برای تحصیل در رشته های این مرکز، تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا  این دانشکده به  فعالیتهایش در جهت شکوفایی بیشتر منابع انسانی این حوزه تدادوم بخشد و فرهنگ غنی استان کرمانشاه دوباره جایگاه شایسته ی خود را باز یابد.

 

گزارش از سحر قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار