کد خبر: 10439
تاریخ انتشار: 1 مهر 1398 - 16:30
شفافیت قراردادها با آغاز به کار سامانه روابط کار
رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر رفع نواقص سامانه جامع روابط کار و دعوت از کارگران برای ثبت قراردادهای خود گفت:سامانه روابط کار از بستن قراردادهای سفید امضا جلوگیری می‌کند و هرچه قراردادهای کارگران شفاف‌تر شود با تخلفات بهتر برخورد می‌شو

فراتاب-گروه اقتصادی:فتح اله بیات با اشاره به آغاز به کار سامانه جامع روباط کار، اظهار کرد: راه اندازی این سامانه و اجرای این طرح مزایای بسیاری دارد و اول از همه به نفع کارگران است تا بتوانند مطالبات قانونی خود را بهتر و سریع‌تر پیگیری کنند.

وی افزود: این طرح بنا به خواسته جامعه کارگری و نمایندگان کارگران و به دلیل برخی تخلفات در خصوص انعقاد قراردادهای کار به ویژه قراردادهای سفید امضا و عدم رعایت حقوق کارگران مطرح شد و خوشبختانه در چند استان کشور عملیاتی شده است.

کارگران فاقد بیمه و دارای قرارداد سفید کجا بروند؟

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود:کارگران با آغاز به کار سامانه می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی و یک نسخه از قرارداد کار به دفاتر پیشخوان مراجعه و مراحل ثبت قرارداد یا احیانا دادخواست خود را دنبال کنند.

بیات درباره ثبت قرارداد آن دسته کارگرانی که قرارداد سفید امضا دارند و نسخه‌ای از قرارداد در اختیارشان گذاشته نمی‌شود، گفت: متاسفانه برخی کارفرمایان برگه سفیدی مقابل کارگران می‌گذارند و از آنها امضا می‌گیرند بدون آنکه تاریخ قرارداد وحقوق و مزایای کارگر را در آن لحاظ کرده باشند که چنین کارگرانی باید بلافاصله به ادارات کار مراجعه و این موضوع را گزارش کنند و کارگران فاقد بیمه هم می‌توانند با شماره ۱۴۲۰ و واحد ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی تماس گرفته و مشکلات خود را در میان بگذارند.

بازرسان کار قوی‌تر عمل کنند

این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه بازرسان کار باید در این خصوص قوی‌تر عمل کنند، گفت: بازرسان کار در خصوص چنین مواردی پس از گزارش کارگران باید در سریع‌ترین زمان به اداره یا کارخانه یا شرکت مربوطه مراجعه و اگر طرح شکایتی شده باشد سریعا رسیدگی کنند.

به گفته وی، هرچه قراردادهای کارگران شفاف‌تر شود برخورد با تخلفات مطلوبتر خواهد بود از این رو نواقص و ابهامات طرح در حد امکان باید در مراحل اولیه طرح برطرف شود.

بیات تصریح کرد: در مراحل ابتدایی کار ممکن است طرح با مشکلاتی در اجرا همراه باشد که باید به مرور زمان این نواقص و مشکلات برطرف و طرح پخته‌تر شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

سامانه جامع روابط کار از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست‌ها، ‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری،  بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شده است. با رونمایی از سامانه،  امکان ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان پذیر و تمام کارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای کاربا کارگران خود از طریق این سامانه خواهند بود./ایسنا

 

نظرات
آخرین اخبار