آمریکا به چه بخش‌هایی از عراق و اقلیم کردستان بودجه اختصاص داد؟ | فراتاب
کد خبر: 10410
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1398 - 12:46
گزارش فراتاب از اربیل:
آمریکا مبلغی بالغ بر ۴ میلیون دلار بودجه را به نوسازی و حفظ مکان های تاریخی عراق و اقلیم کردستان اختصاص می دهد

فراتاب - گروه بین الملل: ایالات متحده آمریکا در چارچوب قراردادهای همکاری استراتژیک با دولت عراق و نیز دولت فدرال اقلیم کردستان در چارچوب کمک های خود به این کشور، بودجه های جدیدی را اختصاص داده است. در همین راستا و به گفته متیو تولر سفیر آمریکا در بغداد، آمریکا به منظور اهمیت بیشتر به مکان های تاریخی و‌ حفظ آنها، مبلغ بیش از ۴ میلیون دلار را به بازسازی مکان های تاریخی در اقلیم کردستان و عراق اختصاص می دهد. 

متیو تولر در بیان نامه ای به این مساله اشاره کرد که قسمتی از این مبلغ به مکان های تاریخی اقلیم کردستان (عراق) و بویژه قلعه تاریخی اربیل اختصاص می یابد.

سفیر آمریکا در بغداد در بیان نامه خود اعلام کرد که در زمان دیدار از مکان های تاریخی عراق، در دیداری با‌ وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور بر حمایت دولت آمریکا از مکان های تاریخی عراق به منظور حفظ آنها تاکید کرده است.

تولر بر این مساله تاکید کرد که امسال مبلغ بیش از ۴ میلیون دلار به مکان های تاریخی عراق، از جمله قلعه تاریخی اربیل جهت بازسازی و حفاظت از آنها اختصاص داده شده است. 

لازم به ذکر است طی زمان ظهور داعش بر بخش های قابل توجهی از عراق، این گروه تروریستی آسیب های بسیار گسترده و غیرقابل قیمت گذاری بر بخش عمده ای از آثار تاریخی و باستانی عراق در مناطق مختلف از جمله در موصل، شنگال و ... وارد ساخت. به همین دلیل یونسکو و بسیاری از سازمان های بین المللی طی دو سال اخیر پس از پایان سلطه داعش بر بخش های مختلف عراق، می کوشند آثار بجای مانده را مرمت کنند.

اما در منطقه اقلیم کردستان، فقدان سرمایه گذاری های پیشین در دوران بعث و عدم کاوشهای بیشتر باعث شده است تا بخش قابل توجهی از آثار باستانی و تاریخی محتمل در این منطقه هنوز بطور رسمی کشف نشده باشه و این امر زمینه را برای سودجویان بازار عتیقه و آثار باستانی فراهم سازد، روندی که باعث شده دولت اقلیم کردستان اقداماتی جهت جلوگیری از آسیب رسانی به این آثار با کمک سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف را در پیش بگیرد.

گزارشگر فراتاب در اربیل: زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار