کد خبر: 10376
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1398 - 12:48
چرا دکتر پاک‌سرشت از معاونت وزارت کار استعفا داد؟
آخرین تصویر مشترک پاک سرشت در کنار شریعتمداری وزیر کار در زمان بدرقه تیم مهارتی کشور به المپیاد جهانی روسیه دیده شد

فراتاب – گروه سیاسی: دکتر سلیمان پاک‌سرشت معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور طی هفته جاری در اقدامی ناگهانی از مقام خود استعفا داد. پاک سرشت که بلندپایه ترین مقام اجرایی کشور از میان کُردهای اهل سنت بود دارای مدرک دکترای جامعه شناسی است و همزمان عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی در همدان است.

این مدیر برجسته که متولد شهر پیرانشهر و 47 سال سن دارد پیش از آنکه به معاونت وزارت کار در زمان علی ربیعی برسد، معاون فرهنگی –اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بود. وی پیش تر از بنیانگذاران مرکز افکار سنجی دانشجویان نیز بود و در جامعه دانشگاهی عمدتا با پژوهش های علمی خود با محوریت «سرمایه اجتماعی» شناخته شده است.

پاک سرشت در دوره معاونت خود در این وزارتخانه سعی در ایجاد تغییر و تحولاتی جدی با محوریت افزایش مهارت حرفه ای فارغ التحصیلان مراکز فنی حرفه ای و سپس دانشگاهی کشور بود. او در یکی از گفت‌و گوهایش با رسانه‌ها گفته بود: «شاخص کلیدی محاسبه ثروت ملت ها  نیروی کار ماهر است، مشاغل آینده دانش بنیان و مهارت محور می شوند و ورود رسانه ملی در این فضا، نوید بخش رشد و  بهبود رونق بنگاه های اقتصادی و حکمرانی نظام مهارت آموزی است.»

هنوز در خصوص علت استعفایش او با رسانه‌ها سخنی به میان نیاورده است، اما به نظر می رسد یکی از دلایل محتمل تغییر وزیر در وزارت کار و امور اجتماعی باشد جایی که او با وزارت حامی اصلی اش علی ربیعی به این مقام رسید و هرچند پس از رفتن او همچنان سرکار باقی ماند، اما دیگر طی این هفته ماموریتش در این وزارتخانه به پایان رسید.

اما استعفای او با واکنش در میان جامعه کُردهای کشور روبرو شده است در همین زمینه دکتر رسول خضری از نمایندگان کُرد آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای نوشته است: «مایه بسی تاسف و تاثر است که وجود تنها دو نخبه علمی و عملی اهل سنت در مدیریت کلان کشور توسط نیروهای به اصطلاح اصلاح طلب در کابینه دکتر روحانی برتابیده نشد و با شگردهای خاص اصلاح طلبان فرصت طلب در حلقه مشاورین دکتر شریعتمداری این دو فرهیخته و نخبه را از سمت خویش برکنار کردند. این ماحصل دو دوره مدیریت خالی از تدبیر و نامید کننده آقای روحانی برای کردها و اهل سنت کشور عزیزمان ایران اسلامی و همیشه سرفراز است.»

اشاره خضری به نفر دوم به برکناری دکتر پرویز اخوان از مدیریت مجموعه صنعتی بارز از زیرمجموعه‌های شستا وابسته به وزارت کار است که این امر نیز طی روزهای اخیر روی داده بود.

اردشیر پشنگ پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و مدیر مسئول گروه رسانه‌ای فراتاب نیز در نقدی کوتاه، خواهان روشن شدن چرایی کنار گذاشته شدن دکتر پاک‌سرشت از معاونت وزارت کار شد، او در همین زمینه با تاکید بر اینکه وقتی آقای روحانی در دو انتخاباتی که پیروز شد از لایحه حقوق شهروندی صحبت می کرد انتظار کُردها و نیز جامعه اهل سنت کشور بخصوص پس از حمایت سرنوشت ساز و به تعبیری دیگر «رئیس جمهور سازشان» از وی این بود که تابوی ورود یک کُرد به کابینه چه به عنوان وزیر و چه به عنوان یکی از معاونین رئیس جمهور پس از چهار دهه بعد از انقلاب شکسته شود، اما متاسفانه نه فقط چنین مهمی روی نداد بلکه امروز شاهد هستیم حتی پست معاونت وزارت در وزارت کار که دارای اهمیت استراتژیکی نیز در سلسله مراتب اداری کشور در مقایسه با دیگر وزارتخانه ها نیست از دکتر پاک سرشت که دارای سابقه علمی و اجرایی قابل توجه است نیز گرفته می شود! امری که بی شک در تغییر جهت گیری های سیاسی و سرنوشت ساز اهل سنت کشور و بخصوص کُردها می تواند در آینده اثر گذار باشد!

دکتر صلاح الدین خدیو از فعالین سرشناس مدنی کُرد نیز در یادداشتی در این خصوص نوشته است: «خبر استعفای او (پاک سرشت) به هیچ عنوان صحت ندارد او بالاترین مقام کُرد اهل سنت در چهل سال گذشته بود و با کنار رفتنش دوباره سقف تصدی گری اهل سنت به فرمانداری تنزل پیدا می کند!»

همچنین محمد سلیم عباسی از کارشناسان فنی و حرفه ای که در رسانه ها نیز فعال است با نگارش یادداشتی دوره ریاست پاک سرشت بر سازمان فنی حرفه ای را هرچند کوتاه اما قابل توجه و روشن چون چراغ تشبیه کرد. او در خصوص پاک سرشت چنین نوشته است: «اما آخرین رییس سازمان سلیمان پاک‌سرشت بود، او شخصیتی دانشگاهی و پژوهش محور داشت که پس از یک دوره معاونت مرکز بررسی‌های استراتژیک رئیس جمهوری، به سازمان آمده بود، پاک‌سرشت علیرغم تنگناهای موجود که با تحریم‌های دور دوم همراه شد، چالش‌های اصلی سازمان را احصاء کرد و به مقوله‌های ضرورت حاکمیت واحد در نظام مهارت آموزی پرداخت، وی با انتقاد از خروجی فاقد مهارت سیستم آموزش رسمی کشور، اصلاح این روند را در تقویت بی‌چون و چرای نظام مهارت آموزی عنوان نمود که تحقق آن لازمه‌ی یک نهضت فرا سازمانی و ملی است. تئوری پاک‌سرشت، زدودن فقر مهارتی از کشور از طریق تغییر الگوهای فرهنگی به سمت ارزش دهی به مهارت افزایی بود، طرحهای ایران مهارت و ‌آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سربازان و توسعه‌ی مهارت‌آموزی در دانشگاهها از بهترین اقدمات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دوران دو ساله‌ی این مدیر خلاق بود که نهایتا در مسابقات جهانی مهارت کازان روسیه به ارتقای ۲۴ پله‌ای رتبه‌ی ایران انجامید.»

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

اخبار مرتبط - کلیک کنید

مدیر کردستانی مجموعه صنعتی بارز جای خود را به یک کرمانی داد!

 

نظرات
| |
2019-10-13 02:27:46
این اقا کرد است؟ جامعه شناسی خوانده؟ چرا یک خط در خصوص مشکلات جامعه کردی ندارد؟عجب؟؟؟
آخرین اخبار