پیشگیری از سندرم متابولیک در کودکان با رژیم غذایی سالم | فراتاب
کد خبر: 10318
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 - 03:30
بررسی نتایج حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران نشان داد:
سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از عوامل شامل چاقی، افزایش قند خون، اختلال در چربی‌های خون و اختلال در میزان فشار خون اطلاق می‌شود که ابتلاء به آن، احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و نهایتا مرگ و میر ناشی از آن‌ها را بالاتر می‌برد و با رژیم غذایی سالم

فراتاب_علمی: طی دهه‌های اخیر و به دلیل تغییرات عمده در شیوه زندگی، شاهد شیوع رو به تزاید جمعیت مبتلایان سندرم متابولیک و طبیعتا روند رو به رشد معلولیت‌ها و مرگ‌های ناشی از آن هستیم.

گروه کودکان و نوجوانان از جمله گروه‌های سنی بسیار آسیب پذیر در مقابل این پدیده به شمار می‌آیند زیرا ابتلای آن‌ها منجر به کاهش راندمان آن‌ها در بزرگسالی شده و با توجه به فراوانی شیوع، به کاهش بهره‌وری اجتماعی خواهد انجامید. لذا شناسایی عوامل ایجاد کننده سندرم متابولیک می‌تواند بابت یافتن راه‌های پیشگیری از آن حائز اهمیت باشد.

اخیرا مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم طی پیمایشی که در مطالعه قند و لیپید تهران انجام داده است، توانسته اثرات تغذیه بر پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کودکان را اثبات کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر پروین میرمیران رئیس مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجری این طرح در این ارتباط عنوان کرد که در این طرح با بررسی کیفیت رژیم غذایی و رابطه آن با سندرم متابولیک و اجزای آن در نوجوانان نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم طراحی شده به میزان ۶۵ درصد احتمال بروز سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توضیح معیار ارزیابی و مقایسه رژیم غذایی سالم گفت: در این مطالعه هر کس مقدار بیشتری  غلات، سبزیجات و میوه ها و لبنیات مصرف کند امتیاز مثبت و هرکس مقدار بیشتری نسبت گوشت قرمز به سفید، کره، میان وعده های شیرین، نوشابه های شیرین، میان وعده های شور و fast food ها را استفاده کند، امتیاز منفی برای او در نظر گرفته شده است و نهایتا گروهی که امتیازات بیشتری داشته اند، احتمال ابتلاء کمتری به سندرم متابولیک داشته‌اند.

میرمیران در خصوص اهمیت نتایج این طرح افزود: دانستن این نکته که چه رژیم غذایی می‌تواند از بروز بیماری در کودکان و نوجوانان جلوگیری کند بسیار حائر اهمیت است.

وی اضافه کرد: یافته های این مطالعه می‌تواند برای ارزیابی سریع رژیم غذایی کودکان به کار برده شود به این صورت که یک رژیم غذایی سالم برای کودکان باید حاوی مقدار کافی  غلات، سبزیجات و میوه ها، لبنیات و مقدار کمتر  نسبت گوشت قرمز به سفید، کره، میان وعده های شیرین، نوشابه های شیرین، میان وعده های شور و fast food ها باشد تا فرد مورد نظر از نظر تغذیه‌ای رژیم غذایی سالمی داشته باشد.

نظرات
آخرین اخبار