کد خبر: 10283
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 - 18:10
گردشگری:
باغ گیاه شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران واقع گردیده است. عملیات طراحی و احداث این باغ از سال ۱۳۴۸ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامع باغ طراحی

فراتاب_ گروه گردشگری: باغ گیاه شناسی ایران  یکی از بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی جهان محسوب می شود، عملیات طراحی و احداث این باغ از سال ۱۳۴۸ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامع باغ طراحی گردید. آب و هوایی نیمه خشک دارد و میزان بارندگی متوسط سالیانه آن حدود ۲۴۰ میلی متر است. هدف از احداث باغ گیاه شناسی، ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز یا در گلخانه ها است. باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها رو بر عهده دارد.باغ گیاه شناسی واقع در کرج بسیار زیبا و دیدنی در این باغ طبیعت های زیبای جهان مثل کوه هیمالیا، پل چینی، دریای خزر و ... شبیه سازی شده تا عاشقان طبیعت لذت ببرند.

باغ گیاه‌ شناسی

باغ گیاه‌ شناسی یا بوتانیکال گاردن (Botanical Garden) مکانی است که گیاهان مختلف در آن جمع‌آوری و به‌طور طبیعی از آن‌ها نگهداری می‌شود به‌عبارت‌دیگر این باغ، کلکسیون زنده گیاهان است. باغ گیاه‌ شناسی برای مطالعاتی نظیر: شناسایی گیاهان، چگونگی تکثیر و خواص اکولوژیکی آن‌ها استفاده می‌شود. باغ گیاه‌ شناسی معمولاً دارای قسمت‌های مختلفی ازجمله: هورتوریوم، گلخانه و ارباریوم… است.

گیاهان در هورتوریوم در یک واحد رده‌بندی (جنس یا خانواده) موردتحقیق و بررسی قرار می‌گیرند؛ وجود یک گلخانه نیز در باغ گیاه‌ شناسی لازم و ضروری است زیرا گیاهانی که در این باغ نگهداری می‌شوند چون به یک نوع آب‌وهوا سازگار نیستند بنابراین آن عده از گیاهان که به سرما حساس هستند و یا احتیاج به رطوبت بیشتری دارند در گلخانه نگهداری می‌شوند.

  

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار