دعوت از نویسنده مشهور کُرد ایلامی برای تدریس در دانشگاهی در لندن | فراتاب
کد خبر: 10266
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 - 00:39
بوچانی از مانوس بسوی لندن:
بهروز بوچانی، نویسنده سرشناس کرد مقام استادِ مهمانِ دانشگاه بیرکبِکِ لندن را دریافت کرد. این مقام بخاطر تلاش ها و فعالیت های فرهنگی و ادبی بوچانی به وی اعطا شده است، وی بیش از شش سال است که در بازداشتگاه پناهجویان در جزیره مانوس زندانی است.

فراتاب-گروه فرهنگی: بهروز بوچانی متولد سال ۱۳۶۱، در شهر ایلام می باشد. شغل و حرفه ی وی روزنامه‌نگاری و نویسندگی بوده و اصالتا کرد می باشد.

شرح حال او با عنوان «هیچ دوستی جز کوهستان» که در اردوگاه پناهندگان مانوس نوشته شده، برنده گران‌ترین جایزه ادبی استرالیا، جایزه‌های ویکتوریا برای ادبیات و ویکتوریا برای آثار غیرداستانی ۲۰۱۹ مجموعاً به ارزش ۱۲۵،۰۰۰ دلار استرالیا شد.

«بوچانی» بیش از شش سال است در بازداشتگاه پناهجویان در جزیره مانوس زندانی است. او کتاب را با پیامک‌هایی که با واتس‌اپ برای دوستش امید توفیقیان می‌فرستاد نوشته و آقای توفیقیان آن را از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده است.

هیچ دوستی جز کوه‌ها، پیش از این جایزه "ویکتورین پرمیر" مهمترین جایزه ادبی استرالیا (١٢٥ هزار دلار)، جایزه ادبی نیو سات ویلز پرمیر (١٠ هزار دلار) و جایزه صنعت کتاب استرالیا را هم به دست آورده بود.

او جایزه را از طریق ارتباط با واتس‌اپ پذیرفت و گفت: "من نمی‌خواهم در باره ادبیات صحبت کنم، فقط می‌خواهم بگویم که فکر می‌کنم جامعه ادبی به عنوان جزئی از جامعه مدنی استرالیا، بخشی از مقاومت ما در قبال این سیستم است و من فکر می‌کنم این بسیار ارزشمند است و از همه برای انتخاب کارم تشکر می‌کنم."

شرحی که بهروز بوچانی از این بازداشتگاه می‌دهد مملو است از نقض حقوق انسانی، زیر نظر بودن مدام، بی‌رحمی و شکنجه سازمان‌یافته.

او می‌گوید با نوشتن این کتاب تصویری از خود ارائه کرده که بتواند در شرایط این بازداشتگاه عزت و هویت انسانی‌اش را حفظ کند، تصوری که کاملا در تضاد با آن چیزی است که "سیستم" از او ارائه می‌کند.

دولت استرالیا به آقای بوچانی اجازه خروج از بازداشتگاه مانوس و ورود به خاک استرالیا را نمی‌دهد.

اینک بهروز بوچانی، نویسنده سرشناس کرد مقام استادِ مهمانِ دانشگاه بیرکبِکِ لندن را دریافت کرد. این مقام بخاطر تلاش ها و فعالیت های فرهنگی و ادبی بوچانی به وی اعطا شده است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار