کد خبر: 10264
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1398 - 01:00
گزارش فراتاب از آتش‌سوزی‎‌های بی‌پایان جنگل‌های بلوط اورامانات:
آتش سوزی های مکرر این روزها مشکل افرین و برای زیست بوم طبیعی زاگرس تهدیدی جدی است

فراتاب  - کرمانشاه:  در این واپسین روزهای گرم سال همچنان گاه و بیگاه شاهد حریق روزانە در ارتفاعات و مراتع جنگلی اورامانات هستیم رویدادهایی تلخ کە جای تعمق و نگرانی هرچە بیشتر مسئولین و نهادهای مرتبط را می‌طلبد، ویژگی‌های فیزیکی، نوع سوخت و تأثیر آب‌ و هوا بر روی آتش از عوامل موثر در ایجاد حریق هستند. به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این آتش سوزی ها متاثر از اقدامات عوامل انسانی است البته علاوه بر نابودی پوشش گیاهی از بین رفتن هزاران گونه ی جانوری و زیست بوم های طبیعی منطقه راهم باید لحاظ کرد.

بررسی تصاویر ماهوارەای گویای این حقیقت تلخ است کە این حوادث بە شکل فزایندەای موجب تخریب ثروت های ملی شدەاند و بیشترین آمارها مربوط بە سالهای اخیر است. حدود ۲۰ درصد وسعت استان از پوشش جنگلی بهره‌مند است و بیشترین میزان این جنگل‌ها هم از شهرستان‌های پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی آغاز و تا منطقه سرپل ذهاب و دالاهو ادامه می‌یابد.

سلسله جبال زاگرس غنی‌ترین رویشگاه بلوط و بنه و بادام و پسته وحشی محسوب می شود. درختان ون و بلوط وسیله امرار معاش عده کثیری از اهالی منطقه هستند که با وجود صعب‌العبور بودن منطقه، مردم برای کسب روزی حلال به دامن جنگل‌ها رفته و از شیره درختان ون و میوه درختان بلوط  بهره می‌گیرند اما با وقوع آتش سوزی‌های پی در پی هکتار ها از پوشش جنگلی و مراتع طعمه‌ی حریق شدند و بر کسی هم پوشیده نیست که ضعف مدیریتی و عدم وجود امکانات به روز ابعاد این فجایع را به نحوی گسترده تر از قبل نمایان می کند. 

باتوجە بە حجم گستردەی بارشها و رشد مراتع در نقاط عاری از دام در چند سال اخیر و متقابلا افزایش بی احتیاطی عوامل انسانی در مراجعە بە این مناطق متاسفانە و بە طور روزانە شاهد حریق و نابودی هکتارهای زیادی از جنگل های خود روی بلوط زاگرس هستیم.

هرچندکە با وجود افزایش چنین حوادثی انجمن های مردم نهاد و موسسات طرفدار محیط زیست و اطفاء حریق مردمی هم افزایش یافتە و این نشان از آگاهی بیشتر جوانان مسئول و دلسوز است اگر تحقیقات میدانی و پیگیری حل مسئلە بە صورت  حرفه‌ای‌تر انجام نگیرد مسئلە جدی‌تر و از کنترل ارگانهای دولتی و نهادهای مردمی خارج شدە و قطعا روزی خواهد رسید کە نسلهای آیندە بجای زیست در اورامان بهشتی و سرسبز تنها می‌توانند به عکسهای ارشیوی و خاطرات و داستانهای درون کتابها اکتفا کنند!

 

نویسنده: سحر قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار