کسب مدال طلای مسابقات جهانی کانادا توسط مخترع ایرانی | فراتاب
کد خبر: 10251
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 15:06
با ارائه طرحی در زمینه افزایش بهره‌وری در صنعت نفت روی داد:
دکتر کامبیز مهدی‌زاده که در مطبوعات کشور عمدتاً با عنوان «داماد رئیس جمهور» شناخته می‌شود در رقابت‌های جهانی کانادا موفق به دریافت نشان طلا و دیپلم افتخار به دلیل ارائه طرحی در زمینه افزایش بهره وری در صنعت نفت شد

به گزارش فراتاب دکتر کامبیز مهدی­زاده مخترع جوان ایرانی در مسابقات جهانی اختراعات کانادا، مدال طلای این مسابقات را به دلیل طراحی مدل شبیه سازی در سنگ مخزن به منظور افزایش بهره‌دهی در چاه‌های نفت را بدست آورد.

چهارمین دوره مسابقات جهانی اختراعات، امسال در تورنتو کانادا به میزبانی مرکز مهارت­های پیشرفته تورنتو TISIASبرگزار گردید. در این مسابقات نمایندگانی از 50 کشور دنیا همچون فرانسه، آلمان، هند، روسیه، آمریکا، کانادا و چین شرکت داشتند، دکتر کامبیز مهدی­زاده موفق به کسب مدال طلا و دیپلم افتخار مسابقات جهانی اختراعات از کشور کانادا شد.

این رقابت جهانی مورد حمایت نهادهای بینالمللی همچون فدراسیون بین المللی اختراعات IFIA و سازمان مالکیت­های معنوی اختراعات جهان WIIPA (World Invention Intellectual Property Associations)می­باشد. دوره مقدماتی این دور از مسابقات در 15 ژانویه (زمستان سال گذشته) برگزار گردید و طرح این مخترع از مجموع 505 طرح از 50 کشور دنیا موفق شد به دوره فینال این مسابقات که در تاریخ 24 آگوست در سالن اجتماعات North York Memorial در شهر تورنتو برگزار گردید راه یابد و پس از رقابت توسط داوران و بر اساس کیفیت اختراع موفق به دریافت مدال طلا و دیپلم اختراع این مسابقات گردید.

طرح منتخب مخترع ایرانی، روشی برای افزایش بهره‌وری در صنعت نفت است بر اساس الگوی مذکور می‌توان میزان افزایش برداشت از چاه‌های نفت را بیش از پیش کرد و این چاه‌ها را به حداکثر بهره‌وری رساند. مهدی‌زاده خود در خصوص طرحش گفت: «مشاهده هندسه شکستگی ایجاد شده در چاه منطبق با مراحل تزریق سیال از مزایای این طرح است. با این روش و ایجاد شکاف مصنوعی در دل مخزن می توانیم قدم در راه افزایش ازدیاد برداشت برداریم. این روش برای چاه‌هایی کاربرد دارد که تولید نفت‌شان کم شده باشد اما با بکارگیری این روش می‌توان یکبار دیگر این چاه‌ها را به حداکثر بهره‌وری و تولید نفت بازگرداند. امری که برای کشورها دارای ذخایر نفت و شرکت‌های مختلف بین‌المللی فعال در این حوزه بسیار حیاتی و موثر است.»

مهدی­زاده درباره سطح مسابقات اظهار داشت، این مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار شد و تمامی کشورها برای بدست آوردن مقام اول رقابت تنگاتنگی داشتند که با یاری خداوند توانا طرح اینجانب موفق شد در زمینه نفت حائز رتبه اول گردید.

لازم به ذکر است که مهدی­زاده دارای دکترای زمین شناسی بوده و پیش از این نیز دارای چندین ثبت اختراع در سطح بین المللی می­باشد که از آن جمله می­توان به «طراحی کمربند ایمنی هوشمند خودرو» و «طراحی میکرو پروسسور نفتی» اشاره کرد. وی پیش از این نیز در مسابقات جهانی اختراعات از کشورهای هنگ­کنگ، چین و آمریکا حائز مدال­های دیگری شده بود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار