کد خبر: 10242
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 18:40
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان:
پس از اعلام کاهش 12 درصدی مبادلات مرزی استان کردستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان آن را غیرقابل قبول عنوان کرد.

فراتاب- گروه کردستان: حسین فیروزی پیش از ظهر امروز در کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: کاهش 12 درصدی حجم مبادلات مرزی برای استان به عنوان سکوی صادرات کشور قابل قبول نیست.  

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان توسعه صادرات راهبرد اصلی کشور در سال رونق تولید است و همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باید توان خود را روی رونق این بخش قرار دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کاهش 12 درصدی حجم مبادلات مرزی باید مورد توجه قرار گیرد و موانع و مشکلاتی که در این راستا وجود دارد رفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: تفاوت نرخ گمرکات اقلیم کردستان نسبت به سایر گمرکات، بالابودن نرخ حمل و نقل و همچنین نبود برخی زیرساخت‌ها در مرز باشماق از عوامل و دلایل مهم کاهش مبادلات مرزی بوده است.

فیروزی خواستار مکاتبات با سرکنسول‌ جمهوری اسلامی ایران در اربیل و سلیمانیه شد و عنوان کرد: باید در این راستا با طرف عراقی صحبت‌های لازم صورت گیرد تا تفاوت نرخ‌ برطرف و یک وحدت رویه در این راستا اتخاذ شود.

وی عنوان کرد: اضافه نرخ حمل نیز نیازمند بازنگری است و اگر سایر عوارض اضافه هم تحت هر عنوانی گرفته می‌شود مورد بررسی قرار گیرد و حذف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: انتظار داریم گمرکات در موضوع مدیریت مرز گمرکات استان به نوعی تدابیر لازم را بیندیشند تا تجار با رغبت بیشتری در مرز باشماق حضور پیدا کنند.

فیروزی افزود: همه دستگاه‌ها باید کمک کنند که توسعه صادرات در مرزهای ما به معنای واقعی شکل بگیرد و شاهد رشد این مهم در ماه‌های آینده باشیم.

وی با بیان اینکه در استانی که سکوی صادراتی کشور است متاسفانه شاهد ضرر در این بخش هستیم، گفت: 43 درصد از صادرات استان ما اقلام کشاورزی است که اخیرا کشور عراق به دلیل حمایت از تولید داخلی ورود کالاهای کشاورزی را ممنوع کرده است.

وی در ادامه به تصویب برگزاری نمایشگاه بین‌المللی استان کردستان در سلیمانیه عراق گریزی زد و گفت: براساس مصوب این جلسه اتاق بازرگانی باید ظرف یک هفته پروپزال خود را به اداره کل صنعت معدن و تجارت ارائه دهد در صورت قبول با محوریت اتاق این نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: بخش خصوصی هم برای برگزاری این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده است که درصورت عدم قبول پروپزال اتاق بازرگانی کار به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در ادامه ایجاد پایانه تخصصی میوه را نیاز ضروری دانست و اضافه کرد: صادرات میوه ما ساختار مناسبی ندارد و به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله بسته بندی و غیره قیمت‌ها از طرف عرای کاهش و به نوعی روی سر مال زده می‌شود.

فیروزی اذعان داشت: توسعه صادرات در گرو ایجاد زیرساخت است که باید در این راستا اقدامات لازم اندیشه و اهداف بلندمدت در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

نظرات
آخرین اخبار