کد خبر: 1023
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 00:37
روحانی پس از بازگشت از ترکیه اعلام کرد:
حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان که چهارشنبه هفته گذشته جهت شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، شب گذشته پس از شرکت در اجلاس فوق و دیدار رسمی با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در آنکارا وارد تهران شد.

فراتاب: حضور روحانی در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری های اسلامی در حالی صورت گرفت که فضای این نشست به سبب کارشکنی برخی از کشورهای منطقه، فضایی تنش آلود و سرد را تجربه می کرد. در این میان ایران به نشانه اعتراض به گنجاندن 4 بند ضد ایرانی در بیانیه پایانی این نشست، در جلسه اختتامیه حاضر نشد و همچنین به سبب اعتراض برخی از اعضای سازمان نشست بدون قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

گفتنی است روحانی بلافاصله پس از پایان اجلاس از استانبول به آنکارا سفر کرد تا به طور رسمی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود دیدار کند. در همین راستا باید تاکید داشت که با توجه به افراط گرایی و ورشکستگی سیاسی برخی از کشورها که در سایه بحران فراگیر، منطقه خاورمیانه و کشورهای آن را از هر سو تهدید می کند، مهمترین عامل در زمان حال وحدت و همگرایی میان کشورهای اسلامی است و باید این امر اصلی ترین موضوع کشورهای اسلامی باشد. در این میان ایران، با تاکید بر راهبرد دیپلماسی و سیاست تعامل و همکاری با نظام بین الملل در حال استفاده از ظرفیت همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای است که از این رهگذر علاوه بر پیشبرد اهداف تعیین شده در سیاست خارجی، زمینه هایی را نیز برای حل و فصل بحران های فراگیر در میان کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه فراهم آورد.

در همین خصوص سفر روحانی به ترکیه و دیدار با رییس جمهوری این کشور، و تشکیل سومین نشست شورای همکاری های راهبردی تهران- آنکارا، علیرغم گشایش فصل جدیدی در روابط دو کشور، می تواند عاملی در جهت مهار بی ثباتی و ناآرامی های موجود در منطقه با استفاده از ظریفت دو قدرت مهمی همچون ایران و ترکیه باشد.

تفرقه، تروریسم و صهیونیسم سه تهدید برای جهان اسلام

به گزارش ایسنا، رییس جمهوری کشورمان شامگاه یکشنبه پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران راجع به دستاوردهای سفر خود به ترکیه گفت: تفرقه، تروریسم و صهیونیسم، خطرات بزرگی است که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند. وی افزود: حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بسیار حائز اهمیت بود و ما باید از هر فرصتی برای تقویت وحدت در جهان اسلام استفاده کنیم.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: صهیونیست‌ها و برخی کشورهایی که از حکمت کافی برخوردار نیستند قصد داشتند تا این اجلاس را به صحنه اختلافات داخلی در جهان اسلام تبدیل کنند که برخلاف خواست آنها، در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، خطرات حقیقی دنیای اسلام مطرح شد. وی اضافه کرد: لازم بود تا جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس به صراحت اعلام کند که صهیونیسم و تروریسم خطرات اصلی و تهدیدکننده برای جهان اسلام هستند. روحانی سفر رسمی به ترکیه و دیدار با رئیس‌جمهور و مقامات بلندپایه این کشور را نیز در راستای توسعه و تعمیق همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور برشمرد و گفت: توافقات بسیار خوبی میان دو کشور به امضا رسیده که می‌توانیم با اجرای آنها شاهد ارتقاء همه‌جانبه مناسبات تهران - آنکارا باشیم.

اذعان رییس جمهوری صربستان به بزرگی و فرهنگ ایران

همچنین در راستای تدوام دیپلماسی فعال ایران و تردد آمد و شد مقامات بین المللی به تهران، رییس جمهوری کشورمان صبح دیروز در دیدار با تومیسلاو نیکولیچ رییس جمهوری صربستان که در سفری غیررسمی و برای شرکت در مراسم گشایش پنجمین همایش بین المللی سمپوزیوم انجمن جهانی فدراسیون مغز و اعصاب به تهران سفر کرده است، گفت: تهران و بلگراد امکانات و توانمندی های گسترده ای دارند که می توانند از این امکانات برای گسترش همکاری ها و منافع دو ملت استفاده کنند. به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ادامه، گسترش خشونت و تروریسم را یکی از معضلات بزرگ برای منطقه و جهان برشمرد و با اشاره به برخی تلاش‌ها برای نسبت دادن تروریسم به ادیان گفت: ادیان الهی و بویژه دین مبین اسلام، مروج رحمت ، اخوت و برادری در میان انسان ها و مخالف تروریسم هستند و همه باید برای مبارزه با تروریسم متحد شوند.

رییس جمهوری صربستان نیز در این دیدار با ابراز علاقه به توسعه روابط با کشورمان گفت: مقاومت سرسختانه جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها و پیروزی در مذاکرات هسته ای ، بیانگر قدرت فرهنگی و بزرگی این کشور است.

نظرات
آخرین اخبار