کد خبر: 10152
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1398 - 15:32
گزارشی به بهانه انتصاب سومین بخشدار زن در استان کردستان
مطابق ابلاغیه دولت دوازدهم، تا پایان برنامه توسعه ششم توسعه حداقل 30 درصد مدیران در همه سطوح باید از زنان باشند بر همین اساس رسیدن سومین زن به منصب بخشداری در کردستان نشان از روان تر شدن مسیر تحصیل مدیریت زنان در این استان است.

فراتاب- گروه کردستان: زنان جمعیت را افزایش می دهند ولی به ندرت دیده می شود که آن را اداره کنند، چرا باید چنین باشد؟ اینها گفته های «استاین برگ» و «شاپیرو» است که در خصوص میزان دسترسی زنان به بخش های مدیریتی دم به نقد گشوده اند. از آنجا که امروزه زنان در ایران از قالب نقش های سنتی خود خارج شده اند این موضوع از سوی آنها بارها به چالش کشیده شده است و خواستار گرفتن پست های بیشتری در بخش مدیریتی بوده اند.

آبان ماه سال 96 بود که «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از هدف‌گذاری به‌کارگیری زنان توانمند و مدیران زن برای 30 درصد از مشاغل و انجام آن در شورای عالی اداری و ابلاغ توسط رئیس جمهور خبر داد و گفت که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد مدیران در همه سطوح باید از زنان باشند و برش استانی آن هم وجود دارد.

بر همین اساس چند سالی است که این موضوع در کردستان روند رو به پیشرفتی به خود گرفته و شاهد انتصاب برخی زنان در مناصب مدیریتی هستیم و در چند روز اخیر شنیدن انتصاب سومین بخشدار زن در این استان طی دو سال اخیر را می توان این گونه تعبیر کرد که مسیر پیشرفت برای زنان و تکیه بر صندلی مدیریت در کردستان هرچند کم و کند، اما نسبت به قبل هموارتر شده است.

به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان «نیشتمان خانی» سومین زنی است که به تازگی به عنوان بخشدار بخش مرکزی شهرستان بانه منصوب شده است.

«لیلا آژیر» با اعلام این خبر گفته که سال گذشته نیز «لطیفه نوروزی» و «نگار صابری» به عنوان نخستین بخشداران زن  استان  به ترتیب در بخش های زیویه سقز و مرکزی بیجار منصوب و مشغول بکار شده اند.

به گفته «آژیر»، دولت توجه ویژه ای نسبت به جایگاه بانوان در کشور مبذول داشته است و بر همین مبنا از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر از زنان شاغل در پست های مهم مدیریتی استان کردستان به کار گرفته شده اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان می گوید که مدیرکل، معاون اداره، معاون مدیرکل، رئیس اداره، رئیس دانشگاه، معاون فرماندار، مشاور فرماندار، بخشدار و دهیار از جمله پست های مهم بانوان در استان کردستان است.

با تمام این تفاسیر به نظر می رسد هنوز راه زیادی تا رسیدن به نسبت مطلوب مسند مدیریت زنان در کردستان وجود دارد چرا که مطابق گفته های «پروانه سلحشور» رئیس فراکسیون زنان در مجلس که در اردیبهشت سال 97 اظهار داشت، سهم زنان در سطوح مدیریتی استان کردستان کمتر از 2 درصد بوده که این میزان در مقایسه با میانگین 4 درصدی در کشور بسیار پایین تر است. هر چند می توان انتصاب سه زن در منصب بخشداری ها در کردستان را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که فرصت لازم برای رسیدن به تعادل، برابری و رفع تبعیضات برای زنان در جامعه فراهم شده و بدین گونه نیز، قطار توسعه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

 

گزارش از ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار