خودم را برای نمایشگاه کتاب آماده می‌کنم | فراتاب
کد خبر: 1015
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 04:04
علی عبدالهی:
عدم حضور گسترده مردم در نمایشگاه کتاب ناشی از چند مشکل است: مشکلات اقتصادی، سانسور کتاب‌ها وضعف فرهنگسازی کتابخوانی.

به گزارش فراتاب، علی عبدالهی به خبرنگار ایلنا گفت: کتاب شعری دارم به نام "هندسه‌ی بلوط" که توسط انتشارات شانی در 1000 نسخه در بازار کتاب عرضه شده و کتاب "نگاه اول شخص" که آن را برای نمایشگاه کتاب آماده می‌کنم.

عبدالهی درباره "نگاه اول شخص" گفت: این کتاب توسط انتشارات کوله‌پشتی برای نمایشگاه کتاب آماده می‌شود و شامل مصاحبه‌ها و گفتگوهای خودم با نویسندگان، شاعران و مترجمان ایرانی و اروپایی در طول سال‌های گذشته است. در این کتاب بسیاری از نویسندگان خارجی برای اولین بار به مخاطب ایرانی معرفی می‌شوند.

این شاعر اطمینان داد که در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد شد. او گفت: به‌دلیل مسافتِ زیاد ممکن است هر روز نتوانم سری به نمایشگاه بزنم چراکه رفت و آمد از کرج به جنوب تهران کار راحتی نیست ولی به‌هر روی در نمایشگاه شرکت می‌کنم تا با مخاطبان آثارم بیشتر آشنا شوم. پس خودم را برای نمایشگاه کتاب آماده می‌کنم. البته عادت داشته و دارم که کتاب‌های موردنیازم را در طول سال به‌صورت تدریجی تهیه می‌کنم اما در نمایشگاه هم برخی آثار موجود را خریداری می‌کنم مثلا بخشی از ناشران شهرستان‌ها، ناشران مرکز اسناد ملی و کتابخانه ملی و البته برخی ناشران و نویسندگان و همکاران هم هستند که کتاب‌هایشان را به بنده اهدا می‌کنند.

او درباره حضور ناشران شهرستانی در نمایشگاه کتاب نیز گفت: این ناشران فرصت خوبی دارند تا از امکان پخش و عرضه کشوری آثارشان بهره ببرند چون عموما پخش کتاب‌های شهرستانی بسیار مشکل است.

او اشاره‌ای هم به مکان جدید نمایشگاه کتاب کرد و افزود: هنوز چیزی قابل پیش‌بینی نیست اما بنظر این اتفاق برای مردم جنوب شهر و شهرستانی‌ها خوب است. گرچه بخش دیگری از مردم در مناطق مختلف با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

این مترجم افزود: مشکل اصلی در کشور این است که کتابخوانی مدت‌هاست که از اولویت مردم خارج شده است. نه مردم توان خرید کتاب دارند و نه اگر توان آن را داشته باشند؛ علاقه‌ای به خواندن کتاب دارند. به این مشکل اضافه کنید بدگمانی به محتوای کتاب‌ها و اینکه احتمال سانسور را در آثار منتشر شده بسیار بالا می‌دانند. به همین دلیل کتاب‌های چاپ قدیم هنوز خریداران بیشتری دارند. 

وی با اشاره به این موضوع که مدیران فعلی؛ حساسیت کمتری به خرج می‌دهند و کار مولف و ناشر را زودتر انجام می‌دهند؛ گفت: اگر در گذشته اصلا جواب نمی‌دادند امروز این مشکل دیگر وجود ندارد.

عبدالهی در پایان گفت: مسئولان باید برنامه‌هایی برای ترویج کتابخوانی داشته باشند. نمایشگاه‌های کتاب چه تهران و چه استانی همگی در پخش کتاب ضعیف عمل می‌کنند و افزایش علاقه مردم به کتاب هم مدیریت نمی‌شود.

منبع:ايلنا

نظرات
آخرین اخبار