کد خبر: 10134
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1398 - 09:30
هدف حکومت اقلیم کردستان (عراق) در بیست و دومین دوره کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) معرفی تمامی قوانین و کارهایی ست که در جهت مراقبت و ارائه خدمات به معلولین در اقلیم کردستان به مرحله اجرا درآمده اند.

فراتاب - گروه بین الملل: بیست و‌ دومین دوره کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) در مقر اصلی انجمن حقوق بشر وابسته به سازمان ملل به منظور گفتگو درباره گزارش ابتدایی عراق در رابطه با توافقنامه حقوق معلولین در روزهای ۱۰ و ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ در ژنو برگزار می شود. به همین منظور هیئتی از اقلیم کردستان با همراهی هیئتی از حکومت عراق فدرال در این نشست مشارکت خواهند کرد. 

به گفته دکتر دیندار زیباری، مشارکت اقلیم کردستان در چهارچوب هیئت بازنویسی گزارش های ویژه عهدنامه و پیمان نامه های پیوستن به حقوق بشر در وزارت دادگستری حکومت فدرال به منظور آشکار کردن پایبند بودن اقلیم کردستان به این عهدنامه است. هدف حکومت اقلیم کردستان (عراق) در بیست و دومین دوره کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) معرفی  تمامی قوانین و کارهایی ست که در جهت مراقبت و ارائه خدمات به معلولین در اقلیم کردستان به مرحله اجرا درآمده اند. 

دکتر دیندار زیباری در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که حکومت اقلیم کردستان در جهت مراقبت و خدمت رسانی به معلولین قدم های موثری را برداشته است. هر چند برخی از آنها ممکن است در حد انتظارات حکومت نبوده باشند اما دلیل آن مشکلاتی ست که بعد از حمله داعش و بحران اقتصادی و پناه آوردن میلیون ها آواره به اقلیم کردستان، دامن گیر این منطقه شد. اما حکومت اقلیم کردستان همیشه سعی بر این داشته که نیازهای معلولین را در حد توان و با توجه به امکانات موجود برطرف کند. 

مهمترین اقدامات حکومت اقلیم کردستان در این زمینه عبارتند از، قانون شماره ۲۲ سال ۲۰۱۱ یا همان قانون حقوق و‌امتیازات معلولین و تمامی راهکارهایی که بعد از آن در زمینه بهداشت، اجتماعی، آموزشی، کار و ورزش ارائه شد. 

به گفته دکتر دیندار زیباری هم اکنون تعداد معلولین در اقلیم کردستان ۹۱۶ هزار و ۹۵ نفر هستند که از این تعداد ۱۴۲ هزار و ۵۴ نفر مرد و ۷۷۴ هزار و ۴۱ نفر آنها نیز زن هستند. 

برگردان به فارسی از زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار