برادران صدرالساداتی جه کسانی هستند؟ | فراتاب
کد خبر: 10127
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1398 - 04:20

فراتاب - گروه سیاسی: روح الله صدرالساداتی جوان ترین نماینده ی دوره ی پنجم مجلس خبرگان رهبری است. او یکی از سه برادر صدرالساداتی می باشد که ماجرای مفقود شدن شان در روزهای اخیر رسانه ای شده و حاشیه هایی ایجاد کرده است. سید مهدی و سید رضا به همراه روح الله و نفر چهارمی که از او با نام مجتبی پرگر یاد شده، قم را به مقصد فرودگاه مهرآباد ترک می کنند تا با پرواز بندرعباس خود را برای ارائه ی یک سخنرانی به این شهر برسانند، اما هرگز نمی رسند.

این سوال که چرا خبر مفقود شدن این برادران مهم شده و شایعات گوناگون مربوط به این خبر چگونه ایجاد شده اند، به عملکرد این برادران و مهمتر از همه سید مهدی برمی گردد. بسیاری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وی را می شناسند و او را نمادی از افشاگری مفاسد و مبارزه با فساد برخی از بزرگان می دانند.

مقام های مسئول و هر نهادی که به شکل قانونی یا فراقانونی امکان بازداشت شهروندان در ایران را داشته باشد، یکی پس از دیگری از ارتباط با ماجرای مفقود شدن برادران روحانی صدرالساداتی، تبری جستند.

با استناد به همین مسئله که این برادران روحانی بوده اند و با فرض اینکه اعمال افشاگرانه ی سید مهدی نهایتاً منجر به واکنش برخی از افراد شده و دارای شاکی می باشد، ظن دخالت دادسرای ویژه ی روحانیون قوت گرفت. روابط عمومی این دادسرا در اطلاعیه ای به شرح زیر شایعات و دخالت خود در این ماجرا را رد کرد .

« بسمه تعالی
نظر به انتشار خبر بازداشت آقای روح‌الله صدرالساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند هیچگونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم ازسوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است.
 بدیهی است انتساب و انتشار خبر مزبور موجب تعقیب کیفری خواهد بود.
روابط  عمومی دادسرای ویژه روحانیت.»

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز به موضوع ورود کرد و از رسیدگی به این موضوع خبر داد و گفت: «تاکنون مطلبی در این خصوص به  استانداری قم گزارش نشده است اما موضوع توسط اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری قم در حال پیگیری است.»

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای نوشت: «در پی نشر اخباری مبنی بر ناپدید شدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید روح‌الله صدرالساداتی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، به اطلاع می‌رساند دبیرخانه این مجلس از لحظه انتشار این خبر، پیگیر موضوع بوده و همچنان در حال پیگیری می‌باشد.

 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.»

اما عجیب ترین اظهارنظر در این مورد از سوی نماینده ی قم، احمد امیرآبادی فراهانی بود که ادعا کرده بود برادران صدرالساداتی در سلامت کامل به زندگی عادی خود در قم می پردازند.

شاید این ادعا محرکی بود که نهایتاً نشانه هایی از یرادران صدرالساداتی را آشکار کرد، در نخستین واکنش پدر صدرالساداتی ها موضوع حضور فرزندانش در قم را تکذیب نمود و به دنبال آن ارسال چند استوری در صفحه ی اینستاگرام سید مهدی، مرحله ی جدیدی از این ماجرا را ایجاد کرد. اکنون یقین بر زنده بودن صدرالساداتی ها است، اما مشخص نیست که چرا مطابق اطلاعات ارسالی از اینستاگرام سید مهدی، آنها به سمت «کیاسر» می روند و اینکه چرا وی تلویحاً دعا می کند که اوضاع به خیر بگذرد، آنجا که می نویسد« خدا به همه رحم کند»

سید مهدی تلاش دارد در استوری هایی که ارسال می کند، وضعیت را روشن سازد و اعلام کند که به هرحال این برادران فعلاً در اختیار خود نیستند، اما در عین حال از حدی از آزادی برخوردار هستند که با ارسال این استوری ها از جو ملتهب جامعه و دامن زدن بیشتر به شایعات جلوگیری کنند. از نظر او تشریح بیشتر مسئله مردم را به امنیت کشور بدبین می کند.

در هر حال ، ماجرای برادران صدرالساداتی تا این لحظه هر چه بوده، از دو حالت خارج نیست، خودمفقودی یا بازداشت غیرقانونی.

هر کدام از دو حالت فوق باشد، بیشتر از توجه به شکل ماوقع باید به هدف آن پرداخت، به این معنی که، اگر خودمفقودی بوده باشد، احتمالاً به دلیل عملکرد اخیر قوه ی قضاییه در پرونده های فساد است، چرا که علی رغم همت جدی مسئولان جدید این نهاد، به نظر می رسد آنها تصمیم جدی بر کنترل فضای تهمت زنی نیز دارند، عملی که بسیاری در فضای مجازی و شبکه های اینترنتی، سید مهدی را به آن محکوم می کنند. روشی که در سال های اخیر طرفدارنی دارد و گاهی از آن به عنوان « یک خبر درست و ده خبر غلط یا شایعه » نام می برند. به این ترتیب برادران صدر الساداتی با خودمفقودی از مواجهه ی زودهنگام با تبعات کارهای اصطلاحاً افشاگرانه ی خود گریخته اند.

و اما دوم که افکار عمومی جامعه بیشتر با آن همراه است، بازداشت غیرقانونی است. نهادهای قانونی نیز گاهی با بازداشت های کوتاه مدت غیرقانونی، کار را جلو برده و مدیریت می کنند، در این بین اگر عملکرد نهادهای موازی یا فراقانونی را نیز بیافزاییم، بسیار محتمل است که پخش سریع خبر امکان وامنش مناسب در کوتاه مدت را از این نهادها گرفته است و آنها همچنان در تکاپوی ارائه ی صحیح ترین و مقبول ترین دلیل برای کار خود هستند.

و اما با توجه به حساسیت روزافزون جامعه به این موضوع، همچنان فضای شبکه های اجتماعی و بازار گمانه زنی و شایعات داغ است و ما نیز منتظر ....

نظرات
آخرین اخبار