کد خبر: 1012
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 15:39
توسط نشر روزگار منتشر شد;
مجموعه‌ای از مقالات سیدعلی حق‌شناس در کتابی با عنوان «ساختار سیاسی و اجتماعی عربستان سعودی و شش مقاله دیگر» منتشر شد.

به گزارش فراتاب، سید علی حق‌شناس روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه سیاسی و اجتماعی مجموعه‌ای از هفت مقاله خود را در قالب کتابی با عنوان «ساختار سیاسی و اجتماعی عربستان سعودی و شش مقاله دیگر» توسط نشر روزگار منتشر کرد.

وی که علت انتشار این کتاب را بازپخش و استفاده بدون منبع مقالات منتشر شده‌اش در مطبوعات و فضای مجازی عنوان کرده است، نام این اثر را نیز از نام مقاله‌ای از خود انتخاب کرده است که مورد توجه و دارای بازخوردهای بسیاری بوده است.

مقاله نخست از این کتاب با عنوان «مطالعه تطبیقی دموکراسی‌های اجماعی؛ مورد لبنان» به بررسی موضوعاتی مانند نفوذ غرب و نظام‌های منطقه‌ای در لبنان، نقش امام موسی صدر در اعتلای جایگاه شیعیان لبنان و تلاش لبنان برای روشن شدن وضعیت وی  پرداخته است.

در مقاله دوم از کتاب با عنوان ساختار سیاسی و اجتماعی عربستان و اقلیت‌های دینی نویسنده به موضوع پایه‌های شکل‌دهنده قدرت در عربستان، جنبش‌های اعتراضی شیعه در این کشور و موانع تضمین حقوق برابر در جامعه عربستان توجه کرده است

مقاله سوم از این کتاب با عنوان «سیاست خارجی امارات عربی متحده و تنش‌های مرزی با همسایگان» تالیف شده و طی آن موضوعاتی مانند مناقشات منطقه‌ای این کشور و چهارچوب‌های شناخته شده برای اتخاذ دیپلماسی در مقابل این کشور مورد توجه نویسنده قرار گرفته است. مساله پیشینه تاریخی-سیاسی جزایر سه‌گانه ایرانی، مناقشه ایران و انگلستان بر سر این جزایر و حراست انقلاب اسلامی از آنها نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در این کتاب است.

مروری بر پیمان ۱۹۱۹ میان ایران و بریتانیا، بررسی ساختار کمیته مجازات، جنبش جنگل به عنوان برآیندی از حرکت ناکام مشروطه و جامعه شناسی مارکس وبر نیز از دیگر مقالات این کتاب است.

این اثر همچنین منتخبی از گفتگوهای نویسنده با وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری را نیز در بر دارد.

نشر روزگار این کتاب را در ۳۵۰ صفحه و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

منبع:خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار