ترامپ قابل اعتماد و پیش بینی نیست! | فراتاب
کد خبر: 10097
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1398 - 12:40
گزارش فراتاب از واکنش بهارستان به تلاش آمریکا برای انجام مذاکره:

فراتاب - گروه سیاسی: در روزها و هفته های اخیر دستگاه دیپلماسی ایران روزهای پرکاری را سپری کردند و به دنبال آن، همزمان با اجلاس سران گروه هفت در فرانسه، اظهارنظر و پیام های گوناگونی از طرف سیاستمداران آمریکایی و در راس آنها دونالد ترامپ، شنیده شد. اما همگی آنها در فضای کارشناسی و تحلیل طرف ایرانی، منفی و بی اساس تلقی گردید. گروه سیاسی فراتاب بر آن شده تا با بازتاب نظرات نمایندگان مجلس همراهی و تایید آنها را بر نظر «ناممکن بودن مذاکره با آمریکای ترامپ و جمهوری خواهان» نشان دهد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی، غلامعلی جعفرزاده، در رد دیدار و گفتگو با آمریکا، به دنبال خروج این کشور از برجام، از گام های سه گانه ی ایران در کاهش تعهدات برجامی حمایت کرد و افزود: ایران مطابق مفاد برجام گام های کاهش تعهد را بر می دارد، گام های ایران واکنش به نقض برجام از سوی آنها است، البته ما با صبر و طمانینه اقدام کرده ایم. وی در رابطه با همت اروپایی ها برای انجام تعهدات شان نیز گفته است: گام سوم شرایط مفهومی دقیقی دارد، در این گام اتفاقاتی خواهد افتاد که فکر می کنم قدری اروپایی ها متاثر می شوند که چرا زودتر فعالیت نکردند. این اقدام بر اساس حقوقی مکتسبه ای است که در برجام دیده شده و به دنبال شیطنت و خروج آمریکا از برجام صورت می گیرد، البته قبول نداریم که اروپایی ها نمی خواهند اقدام عملی داشته باشند، بلکه به نظر می رسد نمی توانند امتیازات لازم را برای ایران فراهم کنند بنابراین دلیلی وجود ندارد که ایران بر تعهدات قبلی بماند.

دیگر نماینده ای که در این باره سخن گفته است، حمیدرضا حاجی بابایی است. وی با اعتقتد بر اینکه در گفتمان سیاست خارجی مان باید از مقاومت استفاده کنیم، ما نباید از اروپایی ها توقع ایثار داشته باشیم، آنها بر اساس منافع خود عمل می کنند و ما نیز ضمن حفظ تعامل، باید در گفتمان سیاسی مان از مقاومت استفاده کنیم. وی در ادامه صریحاً اعلام کرد: هیچ راهی با ترامپ نیست، جز اینکه ما گام سوم را اجرایی کنیم. ما قبلاً با آمریکا مذاکره کردیم و آنها تعهد خود را لغو کردند. ما نیز بر اساس منافع ملی و بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که دیگر نباید به دنبال آن«دیدار و توافق با آمریکا» برویم.

اعضای فراکسیون امید نیز در این مورد اظهارنظر نموده اند و در آخرین مورد، غلامرضا حیدری نماینده ی مردم تهران گفته است: واقعیت این است که ترامپ یک پدیده خاصی در تاریخ به خصوص عصر معاصر است. مثلا تا الان واسطه‌هایی از جمله ژاپن و فرانسه را برای مذاکره با ایران گسیل کرده بود، اما اکنون گفته من با واسطه کاری ندارم و می‌خواهم مستقیم ارتباط برقرار و مذاکره کنم. از این نظر ترامپ غیر قابل پیش‌بینی است و زیر هر گونه قرارداد و تفاهم هم می‌زند.عضو فراکسیون امید تاکید کرد: ترامپ چیزی از خودش در رابطه با کشورهای دیگر نشان داده و آن این است که می‌خواهد قراردادهای پیش از دوره خود را به هم بزند و قراردادی جدید به نام خودش ثبت کند، این درحالی است که شاید قرارداد جدید با تغییراتی جزیی مشابه همان قرارداد قبلی باشد؛ اما می‌خواهد به نام خودش باشد.

کمال دهقانی فیروزآبادی، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز همچون بسیاری دیگر از مجلسیان در این باره سخن گفته است، به نظر وی: متاسفانه اکنون فقط ایران متعهد به برجام است اما نمی تواند تبادلات تجاری و مالی داشته باشد، تصریح کرد: این مهم در حالیست که خروج آمریکایی ها موجب شده اروپایی ها خواسته یا ناخواسته در زمین واشنگتن بازی کنند و به تعهداتشان عمل نکنند.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برجام به قانون تبدیل شده و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد موجب بسته شدن پرونده این توافقنامه شد، ادامه داد: بنابراین دیگر اجازه نمی دهیم پرونده برجام مجدد باز شود.

وی گفت: کشورمان تمایل به مذاکره با همه کشورها از جمله اروپایی ها دارد اما با آمریکا مذاکره ای نخواهیم کرد و طبق فرمایشات رهبر انقلاب همه می دانند که مذاکره با واشنگتن سم است زیرا دولت کنونی این کشور غیرقابل اعتماد است.

این ها نمونه ای از اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت فعلی برجام و همچنین گمانه زنی در مورد آینده ی آن و احتمال مذاکره با آمریکا است. همانطور که مشاهده می شود، هیچ گونه خوش بینی به درستی دیدار با سیاستومداران آمریکایی و احتمال ورود به روند مذاکره و توافق جدید، وجود ندارد. اگر همه ی این موراد را به تذکرات گوناگون نمایندگان به رییس جمهور پیرامون مسئله ی اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی یا زنهار در رابطه با دیدار با مقامات آمریکایی، پیوند بدهیم، مشخص می شود، طرف ایرانی اعم از دولتی و مجلسی، تکلیف خود را با آمریکای ترامپ کمابیش روشن می داند.

لازم به ذکر است، دنیای دیپلماسی با قطعیت قابل پیش بینی نبوده و از این جهت معلوم نیست، پیگیری منافع ملی، نهایتاً، چه داستان هایی را رقم بزند.

 

 

نظرات
آخرین اخبار