کد خبر: 10090
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 13:40
روزنامه
یک هفته پیش نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه یک پایگاه بزرگ نظامی جدید در نزدیکی شهر "الدرباسیه" در حومه استان الحسکه که به مرزهای مشترک این کشور با ترکیه نزدیک است ، احداث کرده است.

فراتاب گروه بین الملل: روزنامه "العربی الجدید" به نقل از این منبع افزود که یک هفته پیش نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه یک پایگاه بزرگ نظامی جدید در نزدیکی شهر "الدرباسیه" در حومه استان الحسکه که به مرزهای مشترک این کشور با ترکیه نزدیک است ، احداث کرده است.

شبکه "الخابور" از استان الحسکه سوریه در این باره گزارش داده که این پایگاه نظامی در روستای "الغنامیه" در 5 کیلومتری مرز ترکیه قرار داشته و دارای باند فرود بالگرد است.

همچنین این پایگاه جدید شامل خوابگاه، انبارهای سلاح و مراکز آموزشی است و گفته می شود هدف از احداث این پایگاه ممانعت  از حملات احتمالی نیروهای ترکیه به شبه نظامیان وابسته به "شورای دمکراتیک کرد سوریه" (قسد) مورد حمایت آمریکا است.

نیروهای آمریکایی پیش از این یک محل فرود بالگردها در نزدیکی شهر "راس العین" در مرزهای سوریه - ترکیه احداث کرده بودند. کارشناسان نظامی آمریکایی بر جریان احداث این باند در "تل الارقم" در جنوب شهر رأس العین در میان تدابیر شدید نیروهای "قسد"، اشراف داشته اند.

"خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه شنبه گذشته از آغاز کار مرکز عملیات مشترک ترکیه با آمریکا در سوریه و شروع اجرای میدانی مرحله اول برنامه آنها برای برقراری "منطقه امن" در شرق رود فرات خبر داد.

نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) و گروه "یگان های مدافع خلق کردستان سوریه" (ی.پ.گ) در پی توافق واشنگتن و آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات، از روز سه شنبه عقب نشینی از مرزهای ترکیه به عمق ۵ تا ۱۴ کیلومتر را آغاز کرده اند.

نیروهای دمکراتیک سوریه و یگان  های مدافع خلق (مورد حمایت آمریکا) کنترل بخش های وسیعی از شمال و شرق سوریه تا مرزهای ترکیه را در اختیار دارند.

ترکیه، گروه های کرد مسلح سوریه را تروریستی و تهدیدکننده امنیت ملی خود می داند و بارها در گفت وگو با آمریکا (متحد کردها) خواستار ایجاد منطقه امن در منطقه شرق فرات سوریه شده است.

ترکیه و آمریکا به رغم این که برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اختلاف نظر دارند، سرانجام شنبه گذشته با تأسیس مرکز عملیات مشترک در آنکارا برای ایجاد یک منطقه امن به توافق دست یافتند.

ایجاد منطقه امن در سوریه در حالی صورت می گیرد که ارتش ترکیه در دو عملیات "سپر فرات" (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و "شاخه زیتون" (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است. / منبع ایرنا

نظرات
آخرین اخبار