کد خبر: 10071
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1398 - 16:10
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از برگزاری همایش بین المللی عصر آهن طی روزهای 11 و 12 آبان ماه سال جاری در استان کردستان خبر داد.

فراتاب- گروه کردستان: بنا به گفته «محسن علوی»، باستان شناسی در استان کردستان مظلوم واقع شده و سیستم حاکمیت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ نگاهی به این مقوله در استان نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه سخنان خود افزود: قبل از انقلاب، تنها نقطه‌ای که در کردستان کارهای باستان شناسی روی آن صورت گرفته، تپه زیویه بوده و بجز این نقطه، باستان شناسی کردستان در تاریخ باستان شناسی ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع سعی کردیم که نگاه ویژه‌ای را به این بخش داشته باشیم و طی چند سال گذشته سه همایش باستان شناسی زیویه، مریوان و اورامان را در استان برگزار کرده‌ایم.

«علوی» با اشاره به اینکه استان کردستان جزو مناطق بسیار مهم عصر آهن در ایران است، گفت: علاوه بر استان ما استان‌های همدان، آذربایجان غربی، سمنان و کاشان نیز جزو مناطق بسیار مهم عصر آهن در کشور هستند.

بنا به گفته وی در همین زمینه جلساتی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی و موزه ملی برگزار شده که نتیجه آن برگزاری یک همایش بین المللی برای عصر آهن ایران در استان کردستان بود.

وی افزود: برای این منظور یک هیات تشکیل شد و بزرگترین متخصصان عصر آهن جهان را شناسایی کردیم و با همه آنها مکاتبه لازم صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با عنوان اینکه 40 نفر متخصص خارجی داوطلب شرکت در این همایش بودند، گفت: حداقل 20 نفر از این افراد که از نامدارترین متخصصان حوزه عصرآهن هستند در این همایش حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این همایش پژوهشگاه میراث فرهنگی، موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه کردستان هستند، اعلام کرد: 45 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته که در قالب یک کتاب چاپ می‌شود و در زمان برگزاری همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

علوی در پایان خاطرنشان کرد: همایش بین المللی عصر آهن طی روزهای 11 و 12 آبان ماه سال جاری در استان کردستان برگزار می‌شود.

 

نظرات
آخرین اخبار