کد خبر: 10034
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 19:39
گزارش فراتاب از برنامه‌های وزیر جدید وزارتخانه 16 میلیون نفری!
آموزش و پرورش 14 میلیون دانش آموز و 2 میلیون معلم و کارمند دارد و لذا وزیر جدید بطور مستقیم با 16 میلیون نفر و بطور غیرمستقیم با دست کم نیمی از جمعیت ایران در تعامل باید باشد

فراتاب - گروه سیاسی: محسن حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش شد. او کاندیدای منتخب حسن روحانی پس از استعفای وزیر پیشین بود و توانست از مجلس نیز در یک روز کم دردسر رای اعتماد بگیرد. گزارش پیش رو را سوگل قائمی از فراتاب سیاسی در خصوص برنامه ها و مسائل پیش روی حاحی میرزایی در این وزارتخانه به رشته تحریر در آورده است:

محسن حاجی میرزایی در یک نگاه

محسن حاجی میرزایی، دانش آموخته لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس مدیریت از دانشگاه مدیریت دولتی و دکترای جامعه شناسی از دانشگاه آزاد تهران شمال است.او در حوزه اجرایی از مدیران با تجربه دولت به شمار می رود و مسئولیت‌های رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیر کل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیات دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سواد آموزی، مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سواد آموزی را تجربه کرده‌ است.

چشم 14 میلیون دانش آموز و 2 میلیون معلم به وزیر جدید!

سیاست های حاکم بر وزارت آموزش و پرورش همچون بیشتر بخش های حاکمیت، متاثر از سیاست های کلی نظام است، اما و از طرفی، این وزارتخانه بیشتر از بسیاری دیگر از وزارتخانه ها دستخوش یارگیری های جناحی بوده است و این در حالی است که با توجه به ساختار و گروه هدف این وزارتخانه، عملکرد آن بیشتر باید جنبه ی صنفی و آموزشی داشته باشد. اگر بتوانیم اهم فعالیت های وزارتخانه و شخص وزیر را در سه گروه طبقه بندی کنیم به شرح زیر خواهد شد:

1-فضاهای آموزشی: آیا امکانات مناسب از نظر مکان آموزشی و لوازم کمک آموزشی و کتب و محتوای مناسب موجود است و اگر نیست، راهکار تامین آنها و ارتقای رفاه آموزشی چیست؟

2-دانش آموزان: آیا بخش دولتی آموزش به حد کافی نیاز و رضایت دانش آموزان را به جهت کیفیت یادگیری و سلامت محیط رقابت فراهم کرده است؟ پاسخ این سوال با تحلیل نتایج کنکور سراسری سال 98 مشخص شده و متاسفانه منفی می باشد، این که حدود یک میلیون نفر از کل دانش آموزان ایرانی در مراکز خصوصی و غیرانتفاعی تحصیل می کنند، اما بیشترین بهره را برده و موفق تر عمل کرده اند، نشان از ناکارآمدی سیستم آموزشی فعلی دارد که چالش بزرگی پیش روی وزیر جدید می باشد.

3-معلمان و کارکنان: این گروه اصلی ترین خواسته های صنفی را مطرح می کنند و در طول سالهای اخیر همواره صدای اعتراض به وضعیت معاش شان بلند بوده است، اینکه آیا این وزارتخانه پر مخاطب و شلوغ برای تامین خواستهای کارکنان و معلمان چگونه عمل خواهد کرد و آیا همتی و تدبیری برای حل این معضل وجود دارد یا خیر، در آینده مشخص خواهد شد.

آیا وزیر جدید آموزش و پرورش می تواند عملکرد مناسبی در پاسخ گویی به مسائل فوق داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوال و تحلیل کوتاه مدت از عملکرد حاجی میرزایی در وزارت پرمخاطب آموزش و پرورش، به بررسی کیفیت کار او در نهضت سوادآموزی می پردازیم، چراکه ماهیت آن به ماهیت و هدف آموزش و پرورش از همه نزدیک تر و شبیه تر است.

نوآوری‌های حاجی میرزایی! 

دریافت سه جایزه بین‌المللی از سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو در دوران مدیریت در سازمان نهضت سواد آموزی به دلیل اجرای طرح‌های نوآورانه و خلاق و توسعه برنامه‌های سواد آموزی، تلفیق سواد با مهارت‌های اساسی زندگی و ساماندهی مراکز یادگیری محلی به عنوان مراکز عرضه و تقاضای آموزش‌های کاربردی ویژه بزرگسالان به همراه دیگر مدیران و کارشناسان سازمان نهضت سواد آموزی، همکاری مشارکتی با بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی با هدف تلفیق سواد با نیازهای واقعی زندگی بزرگسالان از قبیل جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، وزارت کشور و ...، مشارکت در تولید بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب‌های کمک آموزشی ویژه بزرگسالان در دوران مدیریت در سازمان نهضت سوادآموزی، کمک به کاهش بازماندگی از تحصیل لازم‌ التعلیم‌ها، توسعه آموزش مدام، طرح‌های خواندن با خانواده در جهت تثبیت و بهره مندی بیشتر نوسوادان از مهارت سواد از جمله فعالیت‌های کاری و پژوهشی وی در حوزه آموزش و پرورش است.

از دیگر سوابق آموزشی وی می‌توان به مواردی چون تدریس آموزش بزرگسالان، مدیریت آموزشی، ساختار سازمانی واصول مدیریت، مهارت های ارتباط موثر، تدریس دروس مبانی جامعه شناسی، تغییر اجتماعی، کاربرد جمعیت، جامعه شناسی آموزش و پرورش، مبانی مدیریت و برنامه ریزی، مبانی مدیریت اسلامی، اخلاق مدیریت، مدیریت راهبردی فرهنگی در مراکز آموزش عالی، بهره وری اشاره کرد.

حاجی میرزایی عضویت در مجامع، شوراها و کارگروه‌های تخصصی از قبیل شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی، شورای مرکزی نهضت سواد آموزی، کمیسیون تدوین برنامه پنج ساله دوم و سوم وزارت آموزش و پرورش، شورای مشورتی بهره وری زیر مجموعه کارگروه تحول اقتصادی، شورای مشاوران دیوان محاسبات کشور، دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشان‌های دولتی، شورای عالی اداری، رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیسیون سبک زندگی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای حکام سازمان بهره وری آسیا APO در سال ۲۰۰۸ میلادی، نایب رئیس شورای حکام سازمان بهره وری آسیا APO در سال ۲۰۰۷ میلادی، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره وری آسیا(APO)، رئیس هیئت نمایندگی ایران در اجلاس روسای سازمان‌های بهره وری آسیا در سالهای ۲۰۰۵ بالی اندونزی، ۲۰۰۶ هانوی – ویتنام ، ۲۰۰۷ سیم ریپ – کامبوج و ۲۰۰۸ مانیل ـ فیلیپین، هیئت رئیسه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (۱۳۸۵-۱۳۸۹)،  هیئت امنای ستاد اقامه نماز کشور(تا کنون سه دوره) و هیئت مدیره انجمن بهره وری ایران ( از سال ۱۳۸۶) را در کارنامه خود دارد.

مواردی از قبیل، تلفیق سواد با مهارت‌های اساسی زندگی، آموزش‌های کاربردی ویژه بزرگسالان، تدریس مهارت های ارتباط موثر و دخیل کردن خانواده ها، در لیست نوآوری های وی برجسته تر از سایر موارد است و به نظر می رسد با وزیری مواجه هستیم که تمایل دارد با حفظ چهارچوبهای اساسی در نظام آموزشی کشور، به تدریج انعطاف و تغییرات کاربردی را نیز لحاظ نموده و بنیان سیستم آموزشی را اصطلاحا نوین نماید.

وی اکنون و پس از کسب رای اعتماد از مجلسیان، زیر ذره بین راستی آزمایی کارشناسان حوزه ی آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت، ولی شاید اصلی ترین محک برای سنجش کیفیت عملکرد محسن حاجی میرزایی را رضایت خانواده ها دانست، خانواده هایی که گاه بسیار از تحلیل کارشناسان دور هستند، اما بسیار به وضعیت تحصیلی فرزندشان و چالش های آموزشی مدرسا اش نزدیک می باشند، یا خانواده ی معلمانی که امیدوارند، ثبات و رفاه بیشتری را در دوره ی تصدی وی تجربه کنند.

مهمترین های تازه وزیر تا زمان بازگشایی مدارس

محسن حاجی میرزایی، در نخستین حضورش در جمع خبرنگاران پس از تصدی رسمی سمت وزیر آموزش و پرورش، به اهم مواردی که جزو اولویتهای کوتاه مدت وزارتخانه ی تحت امرش هستند، به شرح زیر اشاره کرد. 

-برگزاری شایسته بازگشایی مدارس است

-دادن پاداش پایان خدمت بازنشستگان

و اما ...

برای انجام قضاوت صحیح تر از فکر و عمل آقای وزیر، همچنان و به روال گذشته منتظر می مانیم.

 

گزارش از سوگل قائمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار